Sida 1 av 2
Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: tor 08 aug 2013, 14:12
av BGA
Bilen blev ej godkänd idag pga höga Co värde.
Co 1,0 (0,5)
Co 2500 2,4 (0,3)
Hc 033
Lambda 0,97
10 % rödsprit i bensinen och körde ca 15 minuter i 200 km/h strax före besöket.( Är E85 bättre?)
Trevlig besiktningsman, Volvoverkstad och liten allbilverkstad gav följande tipps.
Läckande vacumslangar eller insugslang. Testa med startspray.
Katten slut, ta bort den och kolla om innehållet (bikakan) är bortbränd.(Borde inte vara detta fel då värdena var helt okey för 800 mil sedan).
Läckande avgassystem.
Motorlampan lyser inte, men OBD har felkoderna 1670 och 135. 135 betyder fel på förvärmningen främre lambdasensor. Borde ju inte ge fel avgasvärde på en genomvarm kat.
Önskar tipps om var jag skall börja söka
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: tor 08 aug 2013, 14:25
av Malish
Du har lågt lambdavärde också.. hur ser luftfiltret ut? motorn får för LITE luft. (dvs, den går fett)
tror inte på vacum/luftläcka för då hade du haft högt lambdavärde.
prova att plocka ur luftfiltret för besiktningen om det är riktigt dåligt och du inte vill byta direkt.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 15:04
av BGA
Tack Malish. Stämmer med SUNs avgasskola.
Hur är det med E85 eller rödsprit eller karburatorsprit?
Har varit under bilen nu. Det sitter en lambdasond på avgasröret precis före katten och en i framkant av katten. Varför har Volvo gjort så. Dom mäter ju samma gas båda två. Hade förstått det om en sond suttit efter katten så ECUn haft koll på hur katten funkar.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 16:14
av Tommty
lambdan innan reglerar bränsle/syre och lamdan i katten kollar så att främre lambdan gör sitt jobb och att katten renar.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 18:24
av BGA
Förstår inte hur den skall veta om katten renar. Hade förstått det om den suttit efter katten.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 18:50
av *pettson*
Det hade du vetat om du hängde med i hur motorstyrning fungerar. Eller rättare sagt hur katalysatorn fungerar.
Du kör in för magra avgaser i katalysatorn för att lagra syre, för feta kommer in i normalfallet och blir förbrända med syreöverskottet som fanns. Normaltiden för den här växlingen är ca 1gång/sekund. Så främre mäter en växlande blandning.
Har kissen gjort sitt så ska det finnas en flatline att mäta för lamda 2. När det blir för mycket rörelse på avgaserna hos sond 2 blir det larm.
Du står i för två val varav ett är rätt.
Du kan ha fel blandning men din främre sond har ingen åsiktt, därav är det ologiskt iallafall för mej att tro på blandningsfel.
Mer logiskt att katalysatorn inte renar rätt och därmed får du både galna gasvärden och diverse larm.
Det finns ETT sätt att bli helt säker, genom att mäta värdet innan kat för att se vad som är sant. Är allt bra där så ljuger avgasvärdet på grund av defekt kisse.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 19:17
av Rådlös
Du bör följa Pettsons råd.
E85 är bättre än K-sprit och T-röd. E85 kostar ca 10 kr litern. K-sprit kostar 30 - 40 kr ½litern. T-sprit kostar 50 kr litern. Behöver du fler argument?
Men varför försöka "fuska" med sprit? Är det inte bättre att åtgärda felet i stället?
Jag är själv E85-bilist och ser gärna att E85 ersätter fossil bensin, men ser också att bilar som sprider skadliga utsläpp blir åtgärdade.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 22:08
av BGA
pettson den bakre sonden är ju monterad på framsidan av katten. Mäter den då gaserna före katten ( alltså samma gaser som den främre sonden) eller vänder gaserna inne i katten så den mäter gaserna efter den aktiva delen av katten?
Jag får inte en massa larm. Endast 135 = förvärmningen till främre sonden. Motorlampan tänds aldrig.
Rådlös du har rätt. Jag skall fixa felet. Det var en paniksituation - tiden för återbesök höll på att gå ut och ingen verkstad hade tid att hjälpa mig pga semestrar.
Bilen rullar nästan enbart inne i Stockholm och korta sträcker och enligt besiktningsmannen sotar katten igen vid sådan körning. Han gjorde ett försök att "blåsa ur den" men värdena blev inte mkt bättre.
Beträffande E85: Den kostar 14-15 kronor att producera och staten subventionerar så den kostar strax under 10kr. Bensin kostar 3kr att producera och staten lägger på 11-12 kronor. Har du funderat över vad som skulle hända om alla gick över till E85? Borg vill nog ha in sina pengar och du får nog dubbla priset på E85 och vad skulle dom få all etanolen ifrån?
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: fre 09 aug 2013, 23:56
av *pettson*
Lite synd att en besiktningsman svamlar tycker jag.
Vi börjar med din kat.
Gissa hur en sliten kat fungerar? Jo den tänder vid högre temperatur, alltså senare. Visst finns det så kallade stadskattar men volvo har aldrig tillhört märkena som får såna. Ford däremot, även toyota. Att volvo har ett fälttips om att varva ur katalysatorer är ett måste. Skulle du uppskatta att man struntade i att ens försöka med din bil? Att man bara pekar på en ny? Sen är det ekonomiskt intresse i det för eget bruk. Det är så att biltillverkare är enligt lag skyldiga att hålla avgasreningen vid liv 8år eller 8-10000 mil( ett av miltalen). Kan dom varva ur en 7årig kat så den blir 8år och en vecka så är glädjen total. På opel spolade vi dom med ånga. Givetvis dödar vi kissen, men precis innan döden fungerar den bra som aldrig förr. Vi kom över tidsgränsen och kunden fick betala allt själv.
Man ser enkelt om en katalysator är på väg att dö. Hc brukar klara sej in i det sista, men co klarar den nätt och jämnt om den är verkligen glödhet. Ett simpelt avgasprov visar ifrån kall bil om den tänder forrt eller om den kräver mer hetta och är långsam.
Den beräknade livstiden för en kat är ca15000 mil. Livstiden för en sond innan den börjar tackla av är ca 10.000 mil.
Här i sverige tror vi sånt är evighetsprodukter och att allt klarar minst 30.000 mil.
Hursomhelst byter vi inget innan det dött. Vi jobbbar inte förebyggande.
Next. En modern kat är tredelad invändigt, mätningen måste ske på olika ställen för olika system då dom triggas av olika mängd syre. Därav olika placeringar för olika system. Principen är ändå densamma en aktiv reglersond och en passiv lyssningssond.
Om din felkod på sonden är sann och återkommande så är jag mest deprimerad. Din motorlampa ska vara tänd då.
Förvärmningen på sonden hettar upp den till runt 300grader för att börja mäta uppvärmningen, I ett snålt spann under 500grader och sen uppåt mäter den korrekt. Din avgastemp räcker inte på långa vägar att hålla den korrekt upphettad utan förvärmningen som hela tiden är aktiv för att upprätthålla minimumtempen för korrekt mätning.
Innan kat har du runt 500grader om du står på bra, runt 300 annars, turbo har helt egna temperaturer som man inte ska förväxla med. Strax efter reaktionen i katalysatorn har tempen gått upp till 850grader. För att sen kylas i avgaset på.väg ut.
Så är felkoden sann eller inte? Är den sann måste sonden bytas. Sen måste nytt avgastest göras. Som det verkar nu så lär ändå inte co klara sej ändå. Men det kan ändras.
Re: Högt Co-värde V70-00 nya motorn 170hk (Denso)
Postat: lör 10 aug 2013, 00:04
av JE Jr
Det låter på ditt första inlägg som att du visste att den hade höga avgasvärden, eller varför körde du annars i K-sprit och en kvart i 200blås?
Jag tror den går för fett. I råa (orenade, dvs före kat) avgaser kommer CO i första hand av att motorn går på luftunderskott. Särskilt CO 2.4 på 2500rpm känns ju lite väl mycket... Det syns ju även på ditt lambdavärde att den saknar lite luft (men det är väl mätt på tomgång antar jag).
Men den första lambdasonden borde reglera ner detta. Antingen har den slagit i någon reglergräns pg.a. att det är något annat fel på motorn, eller så är det luftläckage mellan motor och sond 1 som gör att den luras, eller så är sond 1 kass. Det är mina gissningar, jag tror faktiskt inte på trasig kat, inte i detta läget iaf, och du har ju faktiskt en felkod på sond1.
Förövrigt tror jag inte sond 2 sitter före katten, sitter den inte typ i mitten? Eller sitter det 2 kattar på denna, och sond2 sitter efter den första? Jag håller iallafall med dig, det verkar helt ovettigt att köra 2 sonder före katten.