Sida 1 av 2
Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: sön 04 aug 2013, 21:59
av JT855
Vart spyless på värmen och gick och köpte mig en T5a med AC som gör bilen till en igloo. Nu efter att ha kört den ett tag så börjar jag tycka att 225 ponnys inte är så kul nå mer. Frågan är om man törs chippa en T5a som gått 38000 mil? Går kanonfint utan missljud och liknande. Vad kan vara lämpligt isåfall? Kanske inte ska gå på steg 3 isåfall utan nöja sig med kring 260-270 hk? Sitter en större turbo på den som susar på fint utan vissel eller andra dumheter... Dock med orginal programvara så laddet ligger på 0,5 bar i dagsläget... Vad tror ni om att våga chippa?
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: sön 04 aug 2013, 22:35
av Nexus
jag hade då inte tvekat :D
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: sön 04 aug 2013, 23:31
av *pettson*
Motfrågan är: vågar du förlora den? Om svaret är ja så chippa.
Inte för att den automatiskt går sönder, utan för att risken ökar med milen.
Själv chippade jag min vid 32000 körde till 42000 sen byggde jag ny maskin och rev den gamla.
Ibland är det bäst att man inte VET hur maskinen är sliten helt enkelt.
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 01:25
av erikn
Jag chippade min vid ca 60 000 mil.
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 05:16
av AnkaN7893
Beror ju på hur du kör.
Gör du rivstart vid varje rödljus och lägger den på varvstoppet på alla växlar, så lär den ju kasta in handduken efter ett tag
Motorn välservad? Bytt, nyrenoverad? Misskött? Kan vara bra att ha med det i tanken :)
Jag själv hade ju dock gjort det,
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 07:38
av joel80
Tänk lite med plånboken.. :)
Har du råd att den skulle kunna paja (även om sannolikheten att den pajar direkt inte är stor) så chippa! Har du inte råd utan använder dina sista pengar till att chippa kanske du bör fundera en gång till. Egentligen är det ju lite av "don't fix what isn't broken." :)
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 09:53
av JT855
Tack för alla svar! :)
Joel80: Om man säger som så, bilen är väldigt välutrustad och i bra skick i övrigt så skulle jag skjuta motorn så skrotar jag den och tjänar ändå en bra slant mot vad jag gett för den. Är alltså inte särskilt orolig för den biten.
AnkaN7893: Sprättar aldrig kopplingen då det bara är korkat slitage, däremot kan det ju vara ganska friskt hjulspinn till och från i andra situationer :) Jag anser att motorstarka bilar är tillverkade för att användas. Hur motorn är skött vet jag inte men den går ju tyst och fint utan slammer och tickande osv.
erikn: Hur länge körde du med den? Höll den?
*pettson*: Ja, jag är väl inte så superrädd om bilen, dock onödigt att trycka nån stake genom blocket första gången den laddar 1 bar... Därför säkrast att fråga panelen innan man börjar chippa gammelgeten :)
Tror ni man törs gå på steg 3 kring 300 hk eller ska man lägga sig en bit under det?
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 11:58
av erikn
Förlåt att jag var otydlig, jag chippade min 945:a, det var inte en 850. Jag kör fortfarande med den, den har nu gått lite över 66000 mil. Har kört med E85 de senaste 8000 milen.
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: mån 05 aug 2013, 18:55
av JT855
Okej. Lutar mer å mer mot att jag ska prova chippa den. Dock så tänker jag inte lägga nån förmögenhet på det så jag väntar tills det dyker upp ett begagnat chip eller en färdigchippad styrbox :)
Re: Törs man chippa 38000-milare? 855 T5
Postat: tis 06 aug 2013, 08:01
av Lucif3r
Jag skulle chippa den, men jag skulle också ha i åtake att bilen har gått så långt den har gjort, och kan kasta in handduken.
Det medför ju alltid en viss risk med att trimma en motor, en äldre oöppnad motor gör ju inte saken mindre riskfylld heller.
Men om du är lite som jag, som vill ha lite mer "ompf" vid acc/omkörningar, så blir ju risken för ras mindre än om du är ute och buskör konstant. Men det säger väl sig självt :roll: