Sida 1 av 3
850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 12:15
av xdigger
Tjena!
Har plockat lite med en bekants 850 -97, den trycker in olja i en cylinder samt att det rinner olja från oljepåfyllningen.
Bytt packning till oljepåfyllning utan resultat.(innan den tryckte in olja i cylindern.
Sen började den trycka in olja i en cylinder så den går som en påse nötter.
Plockat av insug och kollat vevhusventilationen, det ser faktiskt riktigt bra ut, provat att blåsa igenom slangar och oljefällan och det är inte stopp, tittar jag in i hålen i blocket så ser det inte kläbbigt ut, tänkte i alla fall, trycka in nåt och försöka rensa när jag ändå har det isär, hur gör jag detta?
Finns det nåt annat fel som ger dessa symptom? Kan det vara en ventiltätning som är otät i alla fall?
Mvh Kim
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 18:24
av rid54
Kan ju vara en cylinder som nupit och kolven (ringarna) tätar inte längre. Ett kompressionsprov är nog det jag skulle testa med först. Sådana skador ger olja i den drabbade cylindern och övertryck i vevhuset.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 18:41
av xdigger
Då borde den väl gå skit även med nytt tändstift? Jag har bytt stift och det går ända tills stiftet är igenguckat med olja. Den går jämnt och fint alltså, vore det dålig komp så skulle den gå illa, det är inte dålig komp, har testat.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 18:45
av *pettson*
Oljeskrapringen är väl igenbeckad totalt, eller trasig på den cylindern. Visst kan det vara ventiltätningar med men du berättar inget om hur fort problemet uppstår.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 20:21
av xdigger
Eftersom den spolar oljan upp genom oljepåfyllningen samt i en cylinder så var jag säker på att det var vevhusventen.
Byter jag stift så går det en dag sen går den illa igen. Är det vanligt att oljeskrapringen är igensatt?
Mvh Kim
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 20:48
av *pettson*
Det är inte helt ovanligt. Men eftersom vi pratar om en dag bara så bör det vara en brusten ring eller ett hål i en kolv. Hur du än gör måste kolvarna ur.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 20:53
av xdigger
Oh fyfan... :( Hur gör man då.. Går det att lossa tråget och trixa ut vevstaken och kolven den vägen eller måste motorn ur och isär helt och hållet?
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 20:59
av *pettson*
xdigger skrev:Oh fyfan... :( Hur gör man då.. Går det att lossa tråget och trixa ut vevstaken och kolven den vägen eller måste motorn ur och isär helt och hållet?
Nej den typen av genväg går inte. Bara till att riva toppen och tråget. Lossa nedtill o plocka ut upptill. Inget att pyssla med o. Man inte har gott om verktyg och är van. Det kostar dessutom pengar. Isåfall enklare att inhandla en begagnad rova att byta med.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 21:22
av xdigger
Köper det du säger, troligen har du alldeles rätt! Enklast känns ändå att riva tråget och toppen och peta ur kolven uppåt. :(
Vanan finns och verktygen finns tyvärr också. ;) Men jag måste fixa detta, den som har bilen har inte råd att köpa nåt annat.
Re: 850 -97 olja i en cylinder och ut genom oljepåfyllning.
Postat: sön 04 aug 2013, 21:55
av *pettson*
Att fixa det hela är en affär på runt 4000kr i material om du är seriös, då tillkommer om en kolv är körd. Det går inte att stuva ned vilken kolv som helst heller tyvärr. En annan rova kostar inte mer i slutändan.