Sida 1 av 1

Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 13:16
av hv95
Hejsan,

Jag sitter med en V70 2,5T -98. Sedan ett bra tag tillbaka har jag haft problem med kylarsystemet. Läget är lite invecklat så först tänkte jag ta lite backgrunsinfo.

Motorn är bytt till för ungefär en fem år sedan. inte långt därefter började kylarsystemet dricka vatten och jag fick fylla på ganska ofta. Resultatet efter ett samtal med mekaniker var att vi tömde hela kylarsystemet och körde igenom det med en flytande tätning (kommer ej ihåg typ). Tätningen verkade funka för efter det försvann inget vatten.

Nu är läget så att ett ordentligt tryck skappas i systemet varje gång jag kör. Jag misstänkte först topplockspackningen men känner mig lite osäker eftersom den nu INTE gör av med kylarvätskan samt att oljan ser helt OK ut. Jag kan även lägga till att vid kall motor så är påfyllningskärlet helt tomt, men så fort man öppnar kärlet efter lite körning så pyser det ordentligt och kärlet fylls på igen, så att fylla på kylarvätskan känns tveksamt. Vattnet i systemet ser ganska grumligt ut men inte helt svart.

Bilen går INTE upp i temp. :???:

Några tips på eventuella tester man kan göra skulle uppskattas väldigt mycket! :)

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 16:12
av Malish
vänta lite nu...
du menar altså att vattennivån sjunker i expansionskärlet när du startar motorn men det läcker inte ut nånstans?
men när du öppnar locket på expansionskärlet så fylls det på med vatten igen?

om jag tänker rätt nu så innebär detta att du har ett sju helsikes undertryck i systemet... (det blir altså en vacum effekt när du startar motorn)
och det började när du bytte motor eller när du hade i typ kylarcement?
Jag tror du ev har problem med kylkanalerna, men citera mig inte på det. Jag försökte bara få klarhet i hur du menade..

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 16:21
av hv95
Nej, kärlet är tomt innan man startar motorn. enda gångerna som det är vatten i kärlet är när man öppnar det efter motorn varit igång, alltså när den är varm. Öppnar man då så fyller det upp hela kärlet i en väldig fart.

Felet började ungefär ett år efter motorn byttes, så jag är inte säker på om det har något samband. Allt är för mig väldigt märkligt :P

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 17:04
av *pettson*
Då tar vi om det hela, så gör vi om och gör rätt.
På så sätt kan vi ta reda på om där är ett problem.

1/ Gå ut till KALL BIL som ska stå på plan mark. Fyll upp expansionskärlet med vatten/glykolblandning till märkningen som finns på epansionskärlet. Den visar när det är fullt.

2/ Stäng locket och kör som vanligt.

Det SKA vara tryck i systemet när systemet är varmt, vatten expanderar när det hettas upp, eftersom det är ett slutet system så ökar därför trycket, det är ett måste i detta fallet. Öppna ALDRIG expansionskärlet med varm bil då det blir ett snabbt tryckfall i systemet som kan ställa till det för dej i värsta fall, och kontrollera ALDRIG nivån med varm bil.


Om din kylvätska nu försvinner eller trycks ut, så är där ett problem. Annars finns inget problem.

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 18:11
av stoffeoo
Grumligt typ kristaller ?
Isånnafall har du nog blandat glykolen (röd o grön )
Då blir det en gegga utav det som täpper till kylsystemet

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 19:49
av Rådlös
Ett litet klargörande som kanske inte rätar ut frågetecknen i tråden, men bra att känna till i sammanhanget.
StoffeO har rätt när han säger att det blir gegga om man blandar glykolsorter. Men nu kommer det viktiga:
1. Det finns inga färgkoder för glykol.
2. Det finns två sorters glykol, etylenglykol och propylenglykol. Om man blandar dom två blir det gegga och kan leda till störningar i kylsysten, som StoffeO säger. Men eftersom det inte finns någon gällande färgkod så kan det finnas såväl grön som röd etylenglykol. Även andra färger förekommer. Men står det etylenglykol på förpackningen så kan dom blandas oavsett färg. Om det däremot står etylenglykol på en flaska och propylenglykol på den andra så skall man inte blanda dom i samma kylare.
Etylenglykol, förhållandevis billig, men rejält giftig.
Propylenglykol, dyrare, men ganska harmlös. Dock ingen hälsodryck. Benämns ibland "Miljövänlig glykol".
Båda kan ha vilken färg som helst.
Det finns flera trådar om detta här på forumet med fler uppgifter i ämnet.

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 22:29
av hv95
Okej tack för all hjälp så här långt!

Blandat blå och röd glykol har jag absolut inte gjort. Jag har trots allt en del erfarenhet av att meka och har sålt glykol själv, så hade jag gjort det skulle jag verkligen slagit mig för pannan :D

I vilket fall som helst så gjorde jag slag i sak och fyllde upp med glykol till rekommenderad nivå trots att jag inte ville riskera att skapa ännu mer tryck eftersom det troligen varit en liten läcka i topppackningen innan (som vi fixade med nån flytande packningsmedel tidigare).

Jag körde motorn varm (10 min körning) och väntade ett tag för att motorn skulle bli kall. nivån i kärlet hade halverats ungefär. Jag tänkte att det eventuellt funnits luftfickor i systemet innan som försvunnit nu och fyllde på och körde likadant igen. SAMMA sak hände igen, nivån i kärlet hade halverats när det svalnat. Börjar bli lite skraj att det bara blivit värre av att fylla på eftersom att jag inte kan se några synliga läckage kring kylare, slangar, termostat eller kärl.

Funderar på om turbon kan ha nått med saken att göra? Oljan är fortfarande fin och avgaserna ser helt ok ut. Jag är som sagt stum av förundran :???:

Re: Tryck i kylarsystemet

Postat: lör 03 aug 2013, 22:36
av rid54
Läckage från värmepaketet - vätskan läcker ut och hamnar under golvmattorna?
Du kankse måste ta till någon riktig mätprocedur och kolla följande:
1. Kompressionsprov
2. Tryckprovning av kylsystem
3. Undersökning av ev gasförekomst i kylvätskan

Trycket i systemet blir inte högre för att man fyller på, det finns ju en ventil som öppnar för övertryck.