Sida 1 av 3
misständning v70 glt -98
Postat: fre 02 aug 2013, 18:38
av stoffeoo
Tänkte kolla om någon kan något om detta !
Har en v70 glt -98 som motorelfels lampan har börjat att lysa på och har kollat fel koderna som säger miss tändning i cylinder 2,3 och 5 har bytt tändstift men det hjälpte inte. ( bilen går hur bra som helst inget som märks men ändå )
Fick nya tändningskablar utav en kompis för ett par månader sen (som är till 850) kan det vara dom som spökar ?
Re: misständning
Postat: fre 02 aug 2013, 20:46
av roh66
Hej stoffeoo!
Titta på fördelarlocket och rotor'n. Byt om du inte har bytt nyligen. Då kan du utesluta det.
Försök köpa f.lock/rotor med bra kvalitet. Bosch om möjligt. Volvo Original funkar vel oxå men vet ej tillverkaren .
Tändingskablarna kan det absolut vara fel på.Dårlig kvalitet etc. typ feltema tex.
Felet ligger troligen här.
Mvh.R.
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 10:14
av stoffeoo
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 10:23
av Henke3
det står klart och tydligt för 2-ventils eller 4-ventilsmotor
Du har 4-ventils i GLT
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 10:26
av stoffeoo
Jo det vet jag! men vad händer om jag sätter i kablarna för 2v istället för 4v
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 10:41
av Malish
Det är inte säkert gnistorna kommer när de ska.
och styrboxen kan inte kompensera för det eftersom den förutsätter att det är rätt tändkablar (inget den kan kolla) och därmed kommer inte motorn gå som den ska med ökat avgasutsläpp och ökad bränsleförbrukning, förutom det rent uppenbara att det blir ökat slitage på allting.
Finns det modellspecifika delar till motorn så finns det en anledning till det, inget en biltillverkare gör utan anledning då det kostar pengar att köpa in/utvecka separata delar.
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 14:56
av Henke3
nu tror jag väl inte att gnistorna påverkas av detta, snarare om längderna skiljer på 2v och 4v motorer
pga av dragning och klamning av kablar.
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 16:48
av darkien
skillnaden är att 10v kablarna har 1 cm längre tändhatt än va 20v kablarna har
Re: misständning v70 glt -98
Postat: lör 03 aug 2013, 18:05
av stoffeoo
Men då kanske det är så att jag har fel tänd kablar i bilen!
Och att det är därför jag får dessa fel koder
( att hattarna är för korta ) på någon sida ??
Re: misständning v70 glt -98
Postat: sön 04 aug 2013, 03:08
av darkien
en cm påverkar inget annat än att 10 v hattarna sticker upp o inte tätar ordentligt i toppen samt att dom tar i skyddskåpan funktionsmässigt är dom identiska vad gällande motstånd etc ja skulle ta och ohm mäta kablarna o se om du har ett avbrott i kablarna eller början till avbrott samt kolla alt byta rotor och fördelarlock