Sida 1 av 1
Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: tor 01 aug 2013, 21:53
av volvoballen
Hej alla goda å glada Volvo fantaster.
Har lite funderingar om en 19T är samma som 16 T på en Volvo 855 T5 -95a.
Passar allting rakt på ?
Blir det mer hk ?
Klarar automatlådan 19T lika bra som 16T? ?:-/
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: tor 01 aug 2013, 22:11
av Nexus
19T är betydligt större aggregat än 16T men jag gissar du menar om man kan byta till en 19T rakt av på grenröret?
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: tor 01 aug 2013, 22:38
av *pettson*
19 finns som 16 i flera olika utföranden. Bara du vet om den du avser är likadan utseendemässigt som din gamla.
Är den lika så passar den.
Nej den ger inte mera hk för att du byter turbo.
Ja automatlådan klarar det galant eftersom inget skiljer effektmässigt för att du byter turbon.
Det enda som sker automatiskt är att bilen laddar senare.
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: tor 01 aug 2013, 22:51
av volvoballen
Jag är inte så bra på turbos å så, men där turbon sitter 16t då, om man skruvar bort den, passar då 19t om man skruvar på den där som 16t satt.
Förlåt om jag förklarar dåligt.
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: fre 02 aug 2013, 22:05
av Nexus
Nu hängde jag inte riktigt med. Finns 19T som 16T??? Är det inte som med fälgar att tex 19" är större än 16"?
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: lör 03 aug 2013, 19:20
av volvoballen
Nexus skrev:Nu hängde jag inte riktigt med. Finns 19T som 16T??? Är det inte som med fälgar att tex 19" är större än 16"?
Tänkte precis likadant ?:-/
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: lör 03 aug 2013, 20:09
av *pettson*
Förlåt.. jag får ta det på lätt svenska.
19T finns i diverse utföranden med rakt och vinklat utblås.
16T finns i diverse utföranden med rakt och vinklat utblås.
OM man får tag i en 19T i samma utförande som den 16T man ska ersätta så passar den rakt av.
MEN! en 19T ger ingen som helst mer effekt.
Ska man ha ut mera effekt med sitt turbobyte så får man löpa linan ut med dp, intercooler, mappning eller chip.
Sen om man vill ha annan karaktär finns det ytterligare vägar att gå. Man kan byta kamaxlar och man kan montera sportkat eller racekat ihop med annat avgas.
Ett sportsystem ihop med orginalkat gör att bilen får mera vridmoment på lägre varv. Medans rakare rör ger sämre lågvarvsegenskaper och bättre högvarvsegenskaper.
Ett tips är att börja med vevstakarna innan alla byten så att man slipper sorgen med havererade sådana.
Självklart utan att jag egentligen ska behöva nämna det så ska alla turbosar grundinställas noggrant för att man ska få ut det mesta och bästa.
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: sön 04 aug 2013, 01:25
av Nexus
Aha då var det som jag trodde då, du måste skriva lätt svenska *Pettson*, man läser ju bara snabbt och drar sin egen uppfattning

Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: sön 04 aug 2013, 04:06
av Lucif3r
*pettson* skrev:Ett sportsystem ihop med orginalkat gör att bilen får mera vridmoment på lägre varv.
Menar du då typ "halvsatser", dvs från katten och bakåt? Eller DP också? Lite mera vrid på lägre varv är ju alltid välkommet
Vilken storlek på 'halvsats' vore lämplig för en orginal T5a (I mitt fall B5204T3)? 2.5" eller 3" (fast jag har ingen aning om hur grovt orginal är...)?
Böt till 2.5" halvsats på gamla 945an (GL), och där märktes det skillnad iaf... Orginal på den var 2.25", så det var ju ingen gigantisk ökning i diameter.
Re: Td04HL 16t, samma som 19T?
Postat: sön 04 aug 2013, 09:34
av *pettson*
Är man intresserad av vrid så byter man dp till en grövre, har man 16t och chip går det utmärkt med 2,5" dp ihop med sportkat eller orginalkat, och 2,5" avgas. Men ingen racekat.
Går man snäppet högre till 19t i övrigt samma chip konfig så är det 3" dp och en orginalkat samt 2,5" avgas.
Det är totalt att lura sej själv att kasta dit 3"dp 3"racekat 3"avgas som brölar. Man vinner lite effekt vid 4500 rpm men förlorar vrid ifrån start upp dit.
Ska man peta i systemen så är ett mål bra att ha först alltså. Det lönar sej inte att bara köpa det största som går.