Sida 1 av 3
Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: ons 31 jul 2013, 22:39
av timebandit
Hej
Min frus mosters 850 gick inte igenom besiktningen nyligen. Tyvärr är hon inte som mig att följa med besiktningskillen samt fråga specifikt vad som är fel osv.
Det enda som står på protokollet är att det är underkänt på Fjäderben. Står inte Fjädersäte eller dyligt utan bara fjäderben. Knappast att det går att åka tillbaka och fråga nu efter några dagar?
Tittar man under huven så ser man att dämparen där uppe inte längre står rakt/centrerat. Frågan är vad som behöver bytas?
Iom att det inte längre är centrerat så borde övre fjädersätet och lagringen vara defekta?
Är det något mer som uppenbarligen också borde vara defekt eller är det något som vi får se när vi plockar ner fjäderbenet?
Tack på förhand.
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: ons 31 jul 2013, 22:43
av Sunschreem
lagringen behöver inte vara slut. Men om du tittar på stötdämpartornet samtidigt som du gungar bilen. Rör sig dämpartoppen då? Den ska sitta igenom en metallhylsa som sitter i gummifjädersätet. Det släpper emellanåt från vulkningen. Bara o köpa ny då :) Lycka till o var försiktig så du inte sabbar färgen på fjädrarna, annars finns det risk att dom börjar rosta :)
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: ons 31 jul 2013, 23:01
av timebandit
Vet inte men troligen så rör den sig. Kollar på sprängskiss och det enda som kan vara trasigt egentligen är fjädersäte och fjäderbenslagringsen?
Nr 2, 4 och 8 borde bara kunna gå sönder på det sättet, såvida inte hela dämparen blivit sned på köpet?
Här är sprängskissen:
https://www.dropbox.com/s/6dejthjr4hq1ccn/fjader.jpg
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 03:30
av Lucif3r
Man har rätt att åka tillbaka och fråga, eller begära förtydligande, ang. ett fel.
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 09:52
av virtq
Mest sannolikt är att nr 8 är den trasiga delen. Men du bör även byta nr 4 när du ändå håller på där, gummit kan vara torrt. Däremot nr 2 är så vitt jag vet ingen slitage del, fungerar mer som ett stopp.
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 10:54
av stooges
Har fått byta fjäderben på ett par 850 sista året pga att dom rostat hål i stötdämparröret.
Biltema har för 699.-
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 11:10
av timebandit
Tack för era svar.
Får se om jag lyckas skicka tillbaka henne till Bilprovningen men hur stor är chansen att dem kommer ihåg just henne eller måste dem göra en ny koll av just det felet?
Skall kolla efter hål i stötdämparröret, tack för tipset.
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 12:30
av emwtur
har fått anmärkning på att det rostat hål i dämparen på min -95:a också.
på min var det ungefär 5cm från toppen av dämparen
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 12:33
av timebandit
Ja där ser man. Synd att inte alla visar mer intresse vid besiktningarna. För mig är det en självklarhet att följa med och se å fråga så man får rätt information direkt.
Vi får väl försöka undersöka dämparen innan vi börjar ev. reparation.
Re: Fjäderbensfrågor, Underkänd av bilprovningen. Volvo 850 1995
Postat: tor 01 aug 2013, 18:49
av Sunschreem
virtq skrev:Mest sannolikt är att nr 8 är den trasiga delen. Men du bör även byta nr 4 när du ändå håller på där, gummit kan vara torrt. Däremot nr 2 är så vitt jag vet ingen slitage del, fungerar mer som ett stopp.
Har aldrig sett att gummit varit kasst där, men massvis med ggr när vulkningen släppt på sätet. Men kan ju även känna på lagret om det går trögt eller kraspar. Men annars finns ingen anledning o byta ut fullt fungerande del?