S70 med tänd Motormiljölampa
Postat: ons 31 jul 2013, 00:57
Hej
Som så många andra härinne så har jag strul med min miljölampa - eller det är väl inte lampans fel utan något annat som inte vill vara med!
Bilen är tjejens S70 från -97 med 2.4L 20V och 170HK rullat 34000mil. Går hur jämnt och fint som helst, inte en ryckning mellan 950 och 5000rpm.
Har letat efter information härinne och felsökt hela vakuumsystemet med startgas, bytt den slangen alla glömmer på sidan av insuget för den var av och EVAP-ventilen för den gamla var kass.
Rengjort gasspjället och tomgångsmotorn samt anslutningarna på trädet.
Kollat funktionen på EGR-vakuum klockan och den verkar hel och pumpen snurrar fint när man suger i ledningen och simulerar öppning av ventilen.
Ryckte LMM kontakten och då gick bilen betydligt sämre så den borde vara hel.
Det enda jag kan tänka mig att jag missat är oljefällan, fast det ryker inget ur oljelocket på motorn. Ska kolla den i morgon men är det så vanligt att den går sönder?
Mätt främre och bakre lamdasonderna och fick inget värde alls från den främre så den är bytt mot en pirat från feltema - nu är det säkert flera som säger jag är jättedum men gjort är gjort :roll:
Därefter nollade jag boxen och starta.
Mätte sonderna igen och fick 1,18-1,25 volt på den främre och 0.81-0,77volt på den bakre, varierade med varvtalet.
Tidigare fick jag endast 0.81volt på den bakre.
Har även gjort service på bilen med syntetolja, nya stift, rotor och fördelare samt luft och oljefilter
Nollade bilen och körde 27km innan jag åkte in på bilprovningen för ett försök och fick följande värden
HC 250
CO 6.0
CO2500 5.0
Lamda 0.82
BLEV LITE TRÖTT!!
Nu till det lite intressanta - tjejens bror har pillat med bilen förut och plockat bort lampan till motormiljöindikeringen för han kunde inte få den att sluta lysa och då gick den inte igenom besiktningen, DET var ca 2010-11 tror hon
-)
Vet inte hur han fått den igenom besiktningen med tanke på avgas-värden men kanske går att fula igenom på något sätt??
Men satte dit den när jag började felsöka!
Funderar lite över om katten kan ha gått sönder av dålig blandning under längre tid?
Men dom gamla stiften var väldigt vita så då borde den väl gått snålt ?
Kan 2 lagom stora vakuumläckor tillsammans med kass främre lamda ge rätt blandning - borde inte den chansen vara 1 på miljonen?
Kan väl tillägga att på originalbesiktningen för en månad sen var lamdavärdet för högt 1.10 men dom andra värdena var OK! Kan det vara så att den gått i något safemode i flera år och klarat besiktningen?
Ska läsa Felkoderna i morgon så får vi se vad dom säger!
Under tiden så kanske det är någon som har lite konstruktiv kritik att komma med?
OCH Ja jag vet att man ska läsa koderna först men är skönt att veta att man kollat det uppenbara.
Som så många andra härinne så har jag strul med min miljölampa - eller det är väl inte lampans fel utan något annat som inte vill vara med!
Bilen är tjejens S70 från -97 med 2.4L 20V och 170HK rullat 34000mil. Går hur jämnt och fint som helst, inte en ryckning mellan 950 och 5000rpm.
Har letat efter information härinne och felsökt hela vakuumsystemet med startgas, bytt den slangen alla glömmer på sidan av insuget för den var av och EVAP-ventilen för den gamla var kass.
Rengjort gasspjället och tomgångsmotorn samt anslutningarna på trädet.
Kollat funktionen på EGR-vakuum klockan och den verkar hel och pumpen snurrar fint när man suger i ledningen och simulerar öppning av ventilen.
Ryckte LMM kontakten och då gick bilen betydligt sämre så den borde vara hel.
Det enda jag kan tänka mig att jag missat är oljefällan, fast det ryker inget ur oljelocket på motorn. Ska kolla den i morgon men är det så vanligt att den går sönder?
Mätt främre och bakre lamdasonderna och fick inget värde alls från den främre så den är bytt mot en pirat från feltema - nu är det säkert flera som säger jag är jättedum men gjort är gjort :roll:
Därefter nollade jag boxen och starta.
Mätte sonderna igen och fick 1,18-1,25 volt på den främre och 0.81-0,77volt på den bakre, varierade med varvtalet.
Tidigare fick jag endast 0.81volt på den bakre.
Har även gjort service på bilen med syntetolja, nya stift, rotor och fördelare samt luft och oljefilter
Nollade bilen och körde 27km innan jag åkte in på bilprovningen för ett försök och fick följande värden
HC 250
CO 6.0
CO2500 5.0
Lamda 0.82
BLEV LITE TRÖTT!!
Nu till det lite intressanta - tjejens bror har pillat med bilen förut och plockat bort lampan till motormiljöindikeringen för han kunde inte få den att sluta lysa och då gick den inte igenom besiktningen, DET var ca 2010-11 tror hon

Vet inte hur han fått den igenom besiktningen med tanke på avgas-värden men kanske går att fula igenom på något sätt??
Men satte dit den när jag började felsöka!
Funderar lite över om katten kan ha gått sönder av dålig blandning under längre tid?
Men dom gamla stiften var väldigt vita så då borde den väl gått snålt ?
Kan 2 lagom stora vakuumläckor tillsammans med kass främre lamda ge rätt blandning - borde inte den chansen vara 1 på miljonen?
Kan väl tillägga att på originalbesiktningen för en månad sen var lamdavärdet för högt 1.10 men dom andra värdena var OK! Kan det vara så att den gått i något safemode i flera år och klarat besiktningen?
Ska läsa Felkoderna i morgon så får vi se vad dom säger!
Under tiden så kanske det är någon som har lite konstruktiv kritik att komma med?
OCH Ja jag vet att man ska läsa koderna först men är skönt att veta att man kollat det uppenbara.