Sida 1 av 2

Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: sön 28 jul 2013, 15:11
av Malish
Har kollat runt lite men inte hittat något svar som jag blir helt klok på.

Jag har iaf en Volvo 855 GLT -97 och Motorelektroniklampan tänds hela tiden. senaste två gångerna har den tänts efter ca 15-16 mils körning (16,24 exakt på senaste) och felkoden är densamma varje gång, 443, Katalysatoreffektivitet. (framtagen med mekonomens diagnossysyetm Auto Data).

Eftersom jag vet att det inte nödvändigt måste vara katten som är felet så började jag med att kolla luftläckor, hittade efter ett bra tag den lilla slangen på vänstersidan av insugsröret och bytte den då den var trasig. släckte lampan och åkte. ca 15 mil senare så tändes den igen.
Kopplade bort batteriet för att fixa en annan sak och släckte då felkoden samtidigt, och nu körde jag alltså exakt 162,4km innan lampan tändes (nollade trippen samtidigt för att få en siffra då jag misstänkte att den skulle tändas igen)
Eftersom felkoden inte nämner luftpumpen hoppas jag vi kan utesluta den. så då är frågan, vad kan vara felet? borde inte vara någon mer luft läcka nånstans nu eftersom jag redan kollat det och bytt det som var dåligt.
Har kollat datan på lambdasonder mm när jag haft datorn inkopplad och motorn igång men ser inget konstigt, möjligen främre lambdasonden som jobbar lite mer än den ska, men har dålig erfarenhet av det så är inte helt säker på den saken.
Har även hittat en begagnad (men fräsh) katt, dock är den inte från en 850 men ska vara från en volvo iaf (spelar kanske mindre roll)
men hur är det med det? 850 har väl 2 kattar? Går det bara byta hur som helst där? eller bör man byta till modellanpassade varianter? Vill gärna slänga ut så lite pengar som möjligt just nu då ekonomin inte är helt anpassade för sådana här lekar just nu ;)

Är det något jag kan ha missat?

Kan tillägga att jag gjorde storservice när jag köpte bilen i April, dvs Kamrem, Vattenpump, Olja, Oljefilter och Tändstift.
Fördelare och tändkablar ser nya ut.
Tändstiften byttes då den misstände pga att det varit ner vatten i 2 av tändstiftshålen, men det var nog 2-300 mil innan lambdalampan tändes.
Märker ingen skillnad på bränsleförbrukning, dock svarar motorn bättre efter jag släckt lampan så den går nog inte optimalt när felkoden är satt (märks speciellt inne i stan då den blir lite ryckigare på låga varv)

Behöver ni mer info om nåt speciellt så fråga gärna på för jag vill gärna förstå vad felet kan vara ;) (har ingen brådska, ska inte besiktigas förrän till årsskiftet)

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: sön 28 jul 2013, 16:02
av rid54
Bilen lär ha två lambdasonder. Den första är för motorstyrningen, den andra övervakar katalysatorn. Koden kan nog bero på att katalysatorn är "på gränsen", eller så är det nåt fel med bakre sonden (alltså inte att den är "trasig", men kanske lite "dålig"; annars skulle du fått nån felkod om den också). Låt göra ett avgastest, kanske? Då borde man ju se om katalysatorn jobbar OK.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: sön 28 jul 2013, 16:12
av Malish
Japp, jag är inne på samma saker där. hade bakre sonden varit trasig hade jag som du säger fått felkod för den, troligare är att den inte fungerar som den ska.
Ska se om jag kan göra ett avgastest i veckan så får vi se vad det visar.

Glömde säga att förre ägaren satt dit ett öppet filter på den och det filtret är inte helt fräsht direkt.
dock saknas locket till filterhållaren så kan inte sätta dit något riktigt filter, har inte heller lyckats hitta rätt filterhållare på skrotarna här omkring (verkar vara brist på GLT på skrotarna)

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: sön 28 jul 2013, 17:51
av Lucif3r
Prova banka på katten, skrammlar det i den är det dags att byta.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: sön 28 jul 2013, 17:52
av Malish
Det skramlar inte om den.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: ons 31 jul 2013, 20:25
av Malish
Pettson verkar ju ha enorm koll på Volvo, Har han kanske nåt tips om vad det troligaste felet är när den sätter felkod på katalysatoreffektivitet?

det är altså en 855 GLT med B4254S motorn och Öppet luftfilter, i övrigt "verkar" allt vara normalt.
Nyligen (500mil sedan) bytt Olja, Stift, Kamrem, Drivrem och vattenpump (stift och oljefilter är volvo original) samt bytt den lilla slangen på vänster sida insuget då den var sprucken.
Men felet är altså kvar.
Hade loss flamfällan ganska nyligen och det såg ok ut så tror inte det är nåt problem med vevhusventen.

Enda saken jag kan tillägga som ev kan vara relevant men som jag inte tror på är oljestickan.
den var förut "eltejpad" i överkant där den går i röret. numera är eltejpen borta och själva ringen man drar i sitter med ståltråd.
Kan det vara så att den inte är tät och DET gör nåt med avgasvärdena?
Låter långsökt men vem vet.

Har nyss kört en runda på ca 72 mil motorväg och haft en snittförbrukning på 0,75 så kan ju inte direkt påstå att det är nåt fel på bränsleförbrukningen (visade på ca 0,6 i 80km/h). det luktar eller ryker inget konstigt nånstans heller.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: ons 31 jul 2013, 21:23
av *pettson*
Du har fått bra tips. Låt göra ett komplett avgastest. Ett komplett innebär att bilen är kall när testet börjar, det ska tydligt synas när katalysatorn tänder och börjar rena. Vid det ögonblicket ska ena deltestet tas. Andra deltestet tas efter 2500 rpm i 5min. Där skrivs andra delen av testet ut.
Nu har du två värden, ett där den tänder och ett där den är fullt varm och ger full rening.
Vad som är lika intressant är att läsa på avgasmätaren när du släpper av. Är kissen dålig så brukar det bli som en avgaspuff där värdena sticker iväg.

Hursomhelst har diagnosen sällan fel, är effektiviteten dålig så är den. Efter avgastesten om den verifierar så är det till att införskaffa en annan katalysator helt enkelt.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: ons 31 jul 2013, 21:26
av Malish
Kanon, då vet jag hur jag ska genomföra testet :)
Hur är det med byte av katt? Sitter väl "dubbla" kattar på den?
Går det bra att byta till en universal rakt av eller bör det vara en modellspecifik med dubbla kattar?

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: tor 01 aug 2013, 06:44
av pelle1963
Malish skrev:Kanon, då vet jag hur jag ska genomföra testet :)
Hur är det med byte av katt? Sitter väl "dubbla" kattar på den?
Går det bra att byta till en universal rakt av eller bör det vara en modellspecifik med dubbla kattar?
Jag har aldrig hört talats om dubbla katalysatorer på dessa modeller. Jag skulle välja en modellspecifik katalysator, mest på grund av att det är lättare att det "blir bra från början". Att kapa rör, svetsa och rikta in rören är inte något enkelt jobb. Oftast måste man ha hjälp och det kostar om man inte har snälla polare. Modellspecifik katalysator byter en hobbymekaniker själv på någon timme. Tänk i så fall på att det är mycket vanligt att man drar av bultarna på främre delen mot grenröret ("fyrkanten"). Då är det bara att borra ur gamla bulten och ersätta med bult/mutter. Använd heller ingen avgaspasta före katalysatorn, för då upphör garantin. Enbart packning gäller där. Jag kan i alla fall ge dig ett tips vart du kan köpa ersättningskatalysator till bilen till vettigt pris. http://www.a-alt-avgassystem.se/katalysatorer.htm
(Har hört att de är seriösa)

Var mycket noga med att försöka få rätt när du beställer. Motornummer krävs ofta och det skiljer mellan 10v och 20v-motorer.

Re: Felkod 443 Katalysatoreffektivitet.

Postat: tor 01 aug 2013, 09:58
av Malish
Anledningen jag frågar är för jag har tillgång till en fungerande katt (dock inte original 850) och svetskunnig person med 40 års erfarenhet så det lär inte bli så fasligt dyrt.

Vad jag menade med "dubbla" är ju att 850 har katten och sedan den lilla burken "termosen" som sitter efter, vad jag hört ska det också vara nån form av katt?