Sida 1 av 3

volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 12:17
av tommpa62
volvo 850 glt 92j någon som vet hur man provar spridarna när dom är urskruvade hur många volt dom matas med o.s.v.? Går illa blå ryker reagerar inte på cylindern längst till höger. den ryker när man drar på ock så tar den olja ca 3liter på 40 mil ? DEN HAR GÅTT 30 000 MIL JAG HAR TAGIT AV BÅDE TÄNDHATT O KONTACKTEN TILL spridaren men den reagerar inte. det var nånn som sa att man kan mäta åmen på spridarna men ja vet inte vad dom ska visa för värden. HOPPAS PÅ SVAR FORT JAG SKA SÄTTA IHOP DEN STRAX IGEN tack på förhand

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 12:41
av ÄRRet
Kanonrubrik. Beskriver verkligen ditt problem ;-)

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 12:41
av JT855
Mät på dom andra spridarna och jämför med den du misstänker är trasig?

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 12:59
av tommpa62
Ja ok du vet inte hur många åm det ska vara när den är ricktig?

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 13:16
av tommpa62
nu har jag mätt alla 5 o dom ligger mellan´184 o 186 allesammans ?? ock igår tog jag av kontackten på 5 spridan o satt på 4 o det funkade så ström är det i den

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 14:59
av Rådlös
Eeeeääähhh, du har nog gjort ett mätfel någonstans, men det kanske är ointressant om du nu har konstaterat att alla spridarna fungerar.

Det finns i princip två sorters spridare. Lågohmiga och högohmiga. Lågohmiga är vanligtvis på 2 - 4 ohm och finns alltid på bilar med turbomotorer. Högohmiga spridare är vanligtvis på 12 - 16 ohm och finns på "övriga" sugmotorer.
Antingen har du ett decimalfel på din ohmmeter eller så har du mätt på något helt annat.

Det finns ett antal filmer på YouTube om spridare, hur man mäter och servar dom. Dom skall fylla ett provrör till viss volym på en viss tid. Och sprutdimman eller strålen skall se ut på ett visst sätt.
Här är ett filmexempel, det finns fler:


Det förekommer att spridare behöver "tvättas". Lite större verkstäder gör sådant.

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 15:13
av Malish
eftersom den drar så mycket olja och blåryker så skulle jag gissa på ventiltätningar eller kolvringar.
har du kollat det?

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 15:20
av tommpa62
Tack för det jo mätaren stog på fel den stog på 200 ska stå på 20 nu fick jag på 4 st 00.4 ock 1 fick jag 160 de var inte den som var borta det är en av dom som satt där den gick på?? är det nånn som har tipps på varför den tar så mycket olja? jag har haft bilen i 2 veckor nu?

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 15:24
av tommpa62
NJA men om det är ventil tätningarna så ska den väl ryka när jag släpper gasen o inte då jag drar på? så fort jag varvar upp den då blir London dimma o ryker länge ur avgasröret??

Re: volvo 850 glt 92

Postat: sön 28 jul 2013, 20:08
av *pettson*
JAG KAN GE NÅGRA TIPS.

Den är överfylld med olja.
Den är täppt i vevhusventilationen.
Den har igensatta oljeskrapringar.
Den är gles i cylindrarna.
Brusten kolvring eller oljeskrapring.
Förutom det kan vi gå uppåt i motorn och lägga till både slitna och lossnade ventiltätning/ar
Vad tror du själv det är eftersom du valde att köpa bilen trots att den rök?
Någon ide måste du haft.