Sida 1 av 3

Vad är det här för slang?

Postat: sön 21 jul 2013, 19:31
av KristofferJ
Hej!
Jag fick anmärkning på mina miljökontrollvärden HC (184) och CO 2500 (0,4)

Lämnade in bilen hos verkstad och han bytte tändstift olja och luftfilter. Jag har själv precis bytt mellandämparen. Sen ringde han från verkstaden och sa att hans avgasmätare hade "gått sönder" men att han trodde att bilen nästan helt säkert skulle gå igenom, men på besiktningen blev det precis samma utslag.
Sista besiktningsdag är den 24:e så nu behöver jag lösa problemet själv då verkstäderna här har fullt eller semester (har iofs inte råd med fler verkstadsbesök heller för den delen). Jag funderar på att byta katalysatorn imorgon men tänkte först se om det finns andra möjliga felkällor, och jag blev ganska förvånad när jag öppnade huven för att hitta det här tveksamma röret: Bild
Helt av.. Vad kallas detta rör, vad gör det och kan det vara orsaken?
Det kommer ingen rök om man tar ut oljestickan med motorn igång, kan jag då utesluta att vevhusventilationsrengöring är vägen att gå?

Kom helst inte med några goda råd om att tanka med E85 eller andra hopkok, även om jag uppskattar omtanken.

Det är en tyskimporterad 855 1996

Tacksam för svar!
Mvh Kristoffer

Re: Vad är det här för slang?

Postat: sön 21 jul 2013, 19:39
av Tommty
det är röret från luftfilter huset ner till grenröret och kan absolut ställa till det med värderna då det går ner till grenröret/Downpipen.

Sitter där för när motorn är kall så pumpar sekundärluftpumpen in syre genom röret på bilden ner till katalysatorn så den värms upp snabbare.

Re: Vad är det här för slang?

Postat: sön 21 jul 2013, 22:25
av Lucif3r
Fördelaren ser inte direkt nybytt ut, skruva loss den och kolla hur rotorn samt locket ser ut.

Re: Vad är det här för slang?

Postat: sön 21 jul 2013, 23:44
av Nexus
Lämna aldrig mera till den verkstaden som byter saker och tror sig lösa felet.....
Har man igen "fungerande"avgasmätare ska man inte åta sig laga ett sådant fel :evil:

Re: Vad är det här för slang?

Postat: sön 21 jul 2013, 23:53
av Henke3
Tommty skrev:det är röret från luftfilter huset ner till grenröret och kan absolut ställa till det med värderna då det går ner till grenröret/Downpipen.

Sitter där för när motorn är kall så pumpar sekundärluftpumpen in syre genom röret på bilden ner till katalysatorn så den värms upp snabbare.
Nja, när motorn är kall så tas varmluft från grenröret genom detta rör/slang till luftfiltret. Styrs via termostat i luftfilterhuset.
Kallas förvärmningsslang.

Så om motorn var varm när du besiktigade så påverkar inte denna slang.

Re: Vad är det här för slang?

Postat: mån 22 jul 2013, 00:33
av KristofferJ
Tack för svaren!
Ska ta en titt på rotorn.
Nexus skrev:Lämna aldrig mera till den verkstaden som byter saker och tror sig lösa felet.....
Har man igen "fungerande"avgasmätare ska man inte åta sig laga ett sådant fel :evil:
Nej jag fick inte ett kanonintryck av det stället. Anledningen till att man lämnar bort sin bil är ju att man litar på att en mekaniker vet bättre än en själv. Blev verkligen besviken av denna fadäs :/ Byta det som han gjorde hade ju inte varit några problem att göra själv, det han får betalt för är ju att veta att det hjälper.

Re: Vad är det här för slang?

Postat: mån 22 jul 2013, 00:49
av Rookkeer
Vart finns du?

när bytte du olja senast? vilka värden var åt helvete?

Re: Vad är det här för slang?

Postat: mån 22 jul 2013, 09:15
av KristofferJ
Rookkeer skrev:Vart finns du?

när bytte du olja senast? vilka värden var åt helvete?
I Växjö. HC var 184, gränsvärdet är 100. CO 2500 var 0,4, gränsvärdet är 0,3.

Re: Vad är det här för slang?

Postat: mån 22 jul 2013, 09:44
av SA4AQS
Högt Co kan man få när förvärmnings spjället inte öppnar pga att den inte får varm luft från grenröret (sitter en termokolv som öppnar spjället)

Re: Vad är det här för slang?

Postat: mån 22 jul 2013, 10:44
av Henke3
Är normalt inte ett sommarproblem dock...
Men värt att kolla ändå inte minst för att se att den funkar inför vintern.