Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469256
MarcusJ skrev:Det är bullshit.
Finns inget krav på dimljus fram, och fungerar de inte alls vid besiktningen spelar det ingen roll om de är original dimljus från Volvo eller byggstrålkastare från Byggmax. Alla dessa besiktningsmähän som inte vet vad de pratar om, och aldrig någonsin kan erkänna det...
Nä, det är inget krav. Men, sitter det dimljus på bilen ska dom fungera, vara av godkänd typ och vara rätt inställda. Oftast bryr dom sig inte, men är där dimljus på bilen ska dom egentligen kolla inställningen på dom. Det får inte vara så att du kan sätta i en säkring när du kör där ifrån och blända mötande trafik. Har själv fått ombesiktning på original dimljus. Första gången när original dimljus inte hade någon riktig ljusbild (rostiga reflektorer) och andra gången med nya dimljus när en lampa var trasig. Detta är ett antal år sedan och dom har inte kollat dom sedan dess.
#1469337
lennarte skrev:Men, sitter det dimljus på bilen ska dom fungera, vara av godkänd typ och vara rätt inställda.
Näe... Om dom fungerar(oavsett om det det bara är ett utav dom eller båda), ska dom uppfylla alla krav. Fungerar dom inte så.. fungerar dom inte, ingen skillnad mot att inte ha några dimljus alls. Jag har ju mina som "extraljus", dvs kopplade till helljuset med xenon, och det är fullt godkänt iom. att dom inte fungerar som dimljus(knappen för dimljusen gör inte ett skit).
Innan jag xenonkonverterade dom så fungerade inte alls(smällta socklar, klassiskt på dessa vagnar), och det var heller inget fel hos besiktningen.

Och jo, jag har frågat specifikt över just det, iom att mina dimljus "aldrig" fungerat som domljus i min ägo(fast.. jag körde ett par år med dom xenonkonvertade som dimljus.. men kopplade ur dom inför bes., nu är dom som sagt "extraljus") :P
#1469346
lennarte skrev: tor 14 okt 2021, 18:04
gubbstrutt skrev: ons 13 okt 2021, 23:21
lennarte skrev:Ofta är det bara en fjäder man spänner över och sedan en kåpa över. På halvljuset på frugans numera bortbytta Passat är där en hållare (liknande gamla Volvos H4 lamphållare) där flatstiftet sticker ut i mitten.
Men flatstiftet sitter ju på kabeln :nerd:
Inte på "riktiga" H1 lampor


Nej det gör det ju inte.
#1469401
Lucif3r skrev: fre 15 okt 2021, 08:46 Fungerar dom inte så.. fungerar dom inte, ingen skillnad mot att inte ha några dimljus alls...
Hur ser lagtexten som möjliggör detta ut?
En tidigare kollega tjurade över att han fick ombesiktning pga spräckt glas på ett ickefungerande dimljus. Att ta bort dem helt var tydligen ok men inte att ha trasiga dimljus även om de inte lyste. Detta var dock ett antal år sen..
Sen är det uppenbarligen så att en del bilprovare släpper igenom fel som de tycker är oviktiga medan andra slår ner på samma avvikelser.
Hursomhelst, jag orkar inte dra opus inför rätta så vid nästa besiktning så byter jag till original H1 med tillhörande reflektorer innan besöket. Och det blir INTE Opus :-D
#1469461
Erik Å skrev: tor 14 okt 2021, 12:58
MarcusJ skrev: tor 14 okt 2021, 11:56 Det är bullshit.
Finns inget krav på dimljus fram, och fungerar de inte alls vid besiktningen spelar det ingen roll om de är original dimljus från Volvo eller byggstrålkastare från Byggmax.
Prova den argumentationen hos Opus :-D
Glöm inte att dessa bilar är helbilsgodkända, i princip får man inte ändra någonting.. :P
Det där tjötet om helbilsgodkännande är minst lika tröttsamt.

Jag har tragglat igenom det åtskilliga gånger, och det är inte så begränsande som många (inkl. vissa besiktningsgubbar) tror. Just regelverken kring belysning och helbilsgodkännande kan jag tämligen bra. Jag har läst och studerat ECE-dokumenten som reglerar allt detta, jag har tidigare jobbat med fordonsutveckling och provning/testning i åratal. Att såhär på ett forum bevisa att jag kan det här är i praktiken omöjligt, så ni får själva bestämma om ni vill lita på mig eller ej, men jag skulle utan att tveka dra ett felaktigt besiktningsbeslut eller böter från en okunnig polis till rätten. Och jag vet till 100% att jag skulle vinna, såpass säker är jag.

1) Helbilsgodkännande är inte så omfattande att t.ex. främre dimljus inte får avlägsnas eller att de måste fungera. Främre dimljus omfattas helt enkelt inte, en bil som är fabriksbyggd utan främre dimljus får när som helst i efterhand utrustas med främre dimljus. Antingen modellspecifika eller universala från t.ex. Hella och Bosch. Det regleras av ECE-bestämmelserna. Man får ändra mycket mer på en helbilsgodkänd bil än vad många tror. Tyvärr är det många besiktningsmän och poliser som är helt ute och cyklar gällande helbilsgodkännandet.

2) Lagstiftningen kring fordonsbelysning stipulerar hur främre dimljus ska lysa (färg, styrka, vinkel) men kräver inte att de måste lysa. Monterade främre dimljus som inte fungerar omfattas inte alls av reglementet, de är likställda med extraljus på det sättet.

3) Enda tänkbara möjligheten för en besiktningsman att anmärka på icke fungerande främre dimljus är om de är monterade eller skadade på sådant sätt att de kan skada en fotgängare el. liknande. Men för originalmonterade dimljus är den risken obefintlig, så den besiktningsmannen som anmärkte på det kan inte regelverket.
#1469467
Erik Å skrev: fre 15 okt 2021, 14:56Hur ser lagtexten som möjliggör detta ut?
En tidigare kollega tjurade över att han fick ombesiktning pga spräckt glas på ett ickefungerande dimljus. Att ta bort dem helt var tydligen ok men inte att ha trasiga dimljus även om de inte lyste. Detta var dock ett antal år sen..
Sen är det uppenbarligen så att en del bilprovare släpper igenom fel som de tycker är oviktiga medan andra slår ner på samma avvikelser.
Hursomhelst, jag orkar inte dra opus inför rätta så vid nästa besiktning så byter jag till original H1 med tillhörande reflektorer innan besöket. Och det blir INTE Opus :-D
Lagtexten är ganska omfattande, och består av ECE-reglemente nr 48 som reglerar fordonsbelysning i samtliga länder som anslutit sig till ECE.

För den som vill förkovra sig i ämnet finns hela reglemente nr 48 här:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... vnBpgwu29m_

Avsnitt 6.3 behandlar främre dimljus.
Stycke 6.3.1 säger uttryckligen att de är "optional on motor vehicles. Prohibited on trailers."
Optional/valfritt innebär i juridisk mening att de får finnas men måste inte fungera.

Men hur kan man veta det? Jo, jämför t.ex. med avsnitt 6.24 "Exterior courtesy lamp."
6.24.1 säger uttryckligen "optional on motor vehicles."
6.24.2:
Number:
Two, however further exterior courtesy lamps to illuminate steps and/or door handles are permitted. Each door handle or step shall be illuminated by not more than one lamp.

Kan man få anmärkning på besiktningen eller böter av polisen om lampan i backspegeln som tänds när man låser upp bilen inte fungerar? Nej, därför att dessa lampor är inte obligatoriska. Exakt samma uttryck i ECE-reglementet, "optional" till skillnad mot "mandatory."

Alltså. För enkelhetens skull, det som inte är förbjudet är tillåtet. Det är en grundläggande juridisk princip som har fastslagits i åtskilliga juridiska instanser och anses vara ett fundament för all lagstiftning. Och det gäller även fordonsbelysning. Alltså, eftersom ECE-reglementet inte förbjuder icke fungerande (valfria) främre dimstrålkastare är de tillåtna.
#1469503
Avsnitt 6.3 behandlar främre dimljus.
Stycke 6.3.1 säger uttryckligen att de är "optional on motor vehicles. Prohibited on trailers."
Optional/valfritt innebär i juridisk mening att de får finnas men måste inte fungera.

Javisst, men jag kan inte se att de får vara av icke godkänd typ förutsatt att de inte fungerar

Hursomhelst, modifierade dimljus går inte igenom hos Opus oavsett om de lyser (faktiskt fall) eller inte (muntlig information) Argument: icke godkänd modifiering, registreringsbesikta eller återställ
Vill ni experimentera med Opus så varsågoda. Jag tänker inte gå på samma mina fler gånger :-D
#1469536
Erik Å skrev:Javisst, men jag kan inte se att de får vara av icke godkänd typ förutsatt att de inte fungerar
Det verkar inte bra att det är tillåtet att köra omkring med bländande byggyggbelysling 363 dagar om året, bara det är släckt när du ska besiktiga....
#1469539
lennarte skrev: lör 16 okt 2021, 08:36 Det verkar inte bra att det är tillåtet att köra omkring med bländande byggyggbelysling 363 dagar om året, bara det är släckt när du ska besiktiga....
Det är faktiskt en ganska rimlig tolkning från Opus sida. Att strålkastare inte lyser beror oftast på trasiga glödlampor, och det är rimligtvis inte att betrakta som ett permanent tillstånd. Förr eller senare kommer bilägaren eller verkstan att byta glödlampa :-D
Funderar på den exakta ordalydelsen i förklaringen jag fick när jag frågade om jag kunde koppla bort dem. Måste ha varit så här:
-"Det spelar ingen roll om de lyser eller inte, sitter de där så måste de vara godkända."
Sen kan man fundera på om detta är Opus generella policy eller den enskilda bilprovarens tolkning :P
#1469663
lennarte skrev: lör 16 okt 2021, 08:36Det verkar inte bra att det är tillåtet att köra omkring med bländande byggyggbelysling 363 dagar om året, bara det är släckt när du ska besiktiga....
Nej, jag förstår argumentet. Och det är givetvis inte tillåtet att köra omkring med bländande byggbelysning på vägen, men där och då är det polisens sak att ingripa, om så skulle ske.

Opus får inte anmärka på dimljusstrålkastare som inte lyser alls bara för att det sitter en icke godkänd glödlampa, LED-lampa eller annat i den. Saken är den att det står inte Opus eller någon annat besiktningsorgan fritt att tolka lagen som de vill. Det besiktningsorganen har att förhålla sig till är det skick bilen och dess utrustning är vid besiktningstillfället, inget annat. Annars kan man ställa upp alla möjliga teoretiska scenarier och underkänna på grundval att det skulle kunna vara möjligt någon gång i framtiden att... Och så vidare... Det öppnar helt enkelt upp för totalt och helt oförutsägbart godtycke, och så får inte lagar, förordningar och regelverk fungera.

Det är alltså gällande lag och förordning som styr besiktningsorganens beslut. Hårklyverier? Kanske man kan tycka. Men lag och förordning måste styra, inte den enskilde besiktningsmannens eller företagets åsikter.
Senast redigerad av 1 MarcusJ, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]