- lör 16 okt 2021, 22:37
#1469666
Alltså åter till grundprincipen, det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Finns det ett uttryckligt förbud mot att ha icke fungerande och modifierade dimstrålkastare? Nej. Alltså får Opus inte anmärka på dem.
Om de däremot är i funktion är det en annan sak, då måste Opus anmärka på dem eftersom de klart och tydligt bryter mot ECE-reglementet vilket är gällande lagstiftning.
Jag fattar att det är överjäkligt jobbigt att ta strid om en sån skitsak, alltså enklare att besiktiga någon annanstans.
Erik Å skrev: ↑fre 15 okt 2021, 22:29 Avsnitt 6.3 behandlar främre dimljus.Men det är just det som är grejen, juridiskt alltså. Eftersom dimljus är valfritt finns inga krav på dess skick när de inte är i funktion. Det är enbart när de är fungerande som de tekniska kraven måste vara uppfyllda.
Stycke 6.3.1 säger uttryckligen att de är "optional on motor vehicles. Prohibited on trailers."
Optional/valfritt innebär i juridisk mening att de får finnas men måste inte fungera.
Javisst, men jag kan inte se att de får vara av icke godkänd typ förutsatt att de inte fungerar.
Alltså åter till grundprincipen, det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet. Finns det ett uttryckligt förbud mot att ha icke fungerande och modifierade dimstrålkastare? Nej. Alltså får Opus inte anmärka på dem.
Om de däremot är i funktion är det en annan sak, då måste Opus anmärka på dem eftersom de klart och tydligt bryter mot ECE-reglementet vilket är gällande lagstiftning.
Jag fattar att det är överjäkligt jobbigt att ta strid om en sån skitsak, alltså enklare att besiktiga någon annanstans.
All makt åt Thengil!
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)
V70 II D5 AWD R-Design -11
S70 GLT -98
245 Turbo -85 (USA B21FT)