Sida 1 av 1

Sekundärluftpump

Postat: ons 10 jul 2013, 13:56
av Kermithboy
Hallå. Jag har fått två felkoder på bilen, en 850 GLT -97. EFI 442 och EFI 448 ,vilket betyder ngt vajsing med sekundärluftpumpen å dess tillhörande komponenter som relä å ventil osv.
Jag bytte denna pump på verkstad för max tre år sedan, så jag har varken råd eller lust att lägga 5-6000 till på detta problem( har haft andra saker att lägga pengarna på till denna bil nyligen.)

Så, mina frågor är:

1: Kan jag "lura" denna bil (koppla runt systemet) till att inte sätta felkoder för luftpumpen? Har hört att de inte är lika lätt på 97 orna som de tidigare årsmodellerna?
2:Hur får jag reda på vilket "motronic system" jag har på min bil?

Jag såg någon länk som en kille här på forumet använt sig av till sin v70 -97 med motronic 4.4 ,till volvospeed.com http://volvospeed.com/volvo_repairs_how ... elete.html där dom lödde dit ett motstånd i ECU n.

3: Tänkte om detta fungerar till min bil med?
Mvh:Thomas

Sekundärluftpump

Postat: ons 10 jul 2013, 14:34
av Tungviktarn
det är motronic 4,4 på din bil

Re: Sekundärluftpump

Postat: fre 12 jul 2013, 22:49
av Kermithboy
Okej tackar:) tror du det går att göra samma lösning på min 850 då som hans v70 då eftersom vi båda har motronic 4.4 eller kan det skilja sig ändå?

Sekundärluftpump

Postat: fre 12 jul 2013, 23:02
av Tungviktarn
det ska vara identiska boxar och motorstyrning på bilarna så det funkar nog galant:)

Re: Sekundärluftpump

Postat: lör 13 jul 2013, 01:19
av Kermithboy
Tackar ödmjukast :)

Re: Sekundärluftpump

Postat: lör 13 jul 2013, 13:32
av Tommty
vad byttes när du bytte pumpen?

Re: Sekundärluftpump

Postat: lör 13 jul 2013, 13:47
av Kermithboy
Pump och relä.
Såg åxå på kvittot att det var ca 3 år och några månader sen nu. Max 10 000 mil. Mekanikern som bytte pumpen borrade även ett litet dräneringshål i pumpen.