Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimrun
#3505
Har en V70 -99 automat som har gått 13000 mil. Igår när jag skulle köra ut den ur garaget så startade den inte. Startmotorn går runt och man hör att reläet slår till. Hustrun har tyckt att den luktat bränt gummi sista tiden när hon stigit ur bilen. Någon som har råkat ut för detta? Och vad berodde det då på?
av andezon
#3518
prova med den andra nyckeln
av jimrun
#3519
Hej och tack

Har provat med den andra nyckeln men det gick inte. Nu när svärsonen kom provade vi att köra med knappt halv gas och lät startmotorn gå i ca 20 sek Då misstände den igång och efter yttelligare några sekunder gick motorn som vanligt. Körde en runda utan problem. Vad kan detta ha varit tror du?
av andezon
#3520
ett vanligt fel är antennringen men det är bara en gissning
Hade du startat den och flyttat den en liten bit innan detta hände?
av jimrun
#3521
Det är möjligt att jag gick ut och startade för att köra in bilen i garaget . Det är en sådan detalj som man lätt glömmer bort. Förresten vad är antennringen för något?
av andezon
#3545
antennring är länken mellan chipset i nyckeln och immon som berättar för motorstyrenheten om det är rätt nyckel eller ej, bland flippar dom ut och då tror bilen att det är fel nyckel, trots att det är rätt.
Anledningen till att jag frågade om du startat bilen innan, är att vid kallstart så sprutar spridarna in mer bränsle än vanligt och stänger man av biel tidigt då kan den "sura", en liten otrevlig egenskap på alla nyare volvo bilar

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]