Sida 1 av 2
ecc
Postat: ons 03 jul 2013, 00:37
av wolf_lover
hej jag har en V70 2,0se och jag undrar om det är normalt att röret ifrån torkarfiltret in mot kupen ska bli helt vit efter jag har kört med ecc det är som frost
Re: ecc
Postat: ons 03 jul 2013, 07:20
av taxi
Så blir mitt också, det är nog normalt.
Re: ecc
Postat: ons 03 jul 2013, 08:30
av sssljo
Visar att du har ett väl fungerande system för kylning.
// jonas
Re: ecc
Postat: ons 03 jul 2013, 13:15
av Perra83
Går kompressorn konstant? Frost är kanske lite väl.
Re: ecc
Postat: ons 03 jul 2013, 13:40
av wolf_lover
Det verkar så
Re: ecc
Postat: tor 04 jul 2013, 22:39
av xxargs
Skall inte bli frost - droppande kondens dock. - om det blir frost så är det något i styrningen som inte stänger av i tid.
Nu vet jag inte om modellen ifråga har expansionsventil eller stryprör (orificer), volvo har båda systemen beroende på modellserie.
Är det expansionsventilsystem så skall _smala_ röret in i kupén/expansionsventilen vara svagt jummen till kanske lite över pinkjummen och den grova röret sval till att den är drypande fuktig - fryser grova röret här så brukar det bero på en termistor inte känner av kylan efter evaporatorn och kompresssorn stannar ej och till slut blir det isklump av evaporatorn (ventilationen blir väldigt låg efter ett tag trots att det är samma fläkthastighet)
Är smala röret frostig här betyder det oftast att att man har ansenlig köldmediebrist pga. läcka och det är mest gas som pumpas omkring och dropparna som ändå skapast har torkfiltret som strypning och det blir kallt efter torkfiltret OBS vi pratar då om smala röret i det här fallet och det tjocka röret brukar då vara rumsvarm även vid ganska låg fart på ventilationen.
är det orifice-system så skall det _grova_ röret från torpedplåten till torkfiltret vara så kall att den dryper av kondenserad fukt men _ej_ frysa.
Det smala röret bör vara varm till en början när den kommer från kondensorn - men vid en punkt ca halvvägs mellan torpedplåten och torpedplåten vid en skarv blir det plötsligt kallt (i skarven sitter orificen) och det smala kalla röret efter orificern går vidare mot torpedplåten/kupén - men det skall fortfarande inte frosta. Får man frost i det här läget så beror det på att pressostaten som ofta sitter vid den stora torkfiltret på lågtrycksidan (dvs har grova rör anslutna) inte stänger av när trycket på sugsidan blivit låg (under 2 - 1.5 Bar övertryck) vilket kan hända om kondensornfläkten har rostat och inte vill starta och hela motorströmmen har gått igenom brytaren på torkfiltret och brännts ihop.
Re: ecc
Postat: sön 07 jul 2013, 11:43
av wolf_lover
Hej tack för informationen jag ska in med bilen imorgon eftersom kompressor har pajat och den ska nu bytas och hoppas att det ska bli bra efter det
Re: ecc
Postat: lör 13 jul 2013, 21:53
av wolf_lover
så fick jag reda på att det verkar att vara nåt elfel med kompressorn till ecc
Re: ecc
Postat: lör 20 jul 2013, 10:35
av wolf_lover
det är något slags elfel med ac,dom sa det att kompressorn går inte igång, utan han visade på nåt sätt att han tryckte igång den manuellt i motor utrymmet,men som han sa så kan den inte gå hela tiden för då bränner jag kompressorn igen,så är det någon som har haft något liknande tacksam för tips och råd,trevlig dag allihopa ute i solen
Re: ecc
Postat: lör 20 jul 2013, 11:30
av xxargs
Om han visade genom att trycka igång kompressorn manuellt i motorutrymmet (medans motorn gick anta jag) så luktar det att kompressorn behöver schimsas om - är spelet mellan navskiva och remskiva > 0.8 mm så är det förmodligen så. - det finns en viss fog att inte köra i onödan om magnetkopplingen inte orkar dra då när navskivan snurrar för att magneten drar så hjälper det till med lite extra kylning då en sådan magnet drar flera ampere och producerar ganska mycket värme.
hur man kan schimsa om själv kan man se på denna utmärkta inlägg
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290
eftersom du får frostvit sugrör (tjocka röret ur torpedväggen) när kompressorn snurrar så har du fortfarande problem kvar med termostaten inne i bilen inte fungerar och stänger av kompressorn när det blir (för) kallt och det fins trådar hur man byter denna om man letar lite på forumet