Sida 1 av 1
extraljus till 850 kombi
Postat: lör 05 aug 2006, 01:48
av thebarbarian
jag har en kanske dum fråga men jag vill koppla in mina extraljus till min volvo 855 -93 glt vilka av de kablarna måste jag tjuva in på så att de går igång när jag tänder helljuset...finns det nått kopplingschema som man kan få kanske.....
Postat: lör 05 aug 2006, 02:06
av Silver.Swe.
enklast gör du genom att ta bort eltejpen/skyddet runt sladdarna som går fram till heljuset för att sedan där skarva på lite enkelt till dina extra ljus. Drar de dock mycket "ström" så kan du bli tvungen att dra enda från säkringsboxen för att se till att du har en ordentlig strömförsöjnings kabel till dina extra ljus!
Postat: lör 05 aug 2006, 02:20
av thebarbarian
mmm det e klart men vilken av de 3 sladdar e till helljuset....
Postat: lör 05 aug 2006, 02:33
av Silver.Swe.
ja d beror väl lite på hur mass mån du är om dina sladdar. simpelt sätt är att bara "knipsa" och skarva ihop igen för att sedan se när det slutar lysa

annars kan du ju montera ner ljusen å gå baklängse (jobb jobb jobb). Att kolla kopplingsschemat ser ja inte varför d skulle hjälpa så mycket, då d enda du kommer se e fint uppdelade sladdar som går olika vägar (i praktiken är det en bunt som går samma håll ;) ). Men har du testat å följa "alla 3 sladdar" så "långt det går" ?
Postat: lör 05 aug 2006, 10:09
av Frigge
Du måste ju mäta på kontaktstycket till strålkastaren för att ta reda på vilken som ger ström på helljus !!!
Du MÅSTE koppla till ett relä,använd signalen från strålkastaren till manöver till relät annars kommer det inte fungera spec länge.
/Fredrik
Postat: lör 05 aug 2006, 21:21
av thebarbarian
fick hjälp idag det e densom sitter längs uppe inte de på sidan som e helljuset...sen e det bara att dra den till reläet...tack för visad intresse
Postat: sön 06 aug 2006, 01:40
av martin1g
en gång så skarvade jag ihop en sladd med en vass nål och tryckte in i de olika sladdarna för att se vilken som styrde extraljuset, bra sätt att skona sladdarna på sam att det är ofta trååångt att skarva på såna ställen, detta var förvisso på en Citroen C5 men det borde funka på Volvo med. På min V70 så komme rjag inte riktigt ihåg hur jag gjorde men det gick att se och prova sig fram på nåt sätt.. :D