Sida 1 av 1

Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 17:53
av Volvo742
Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?
Min sitter som berget pga rost. Här är en bild. Hur gör jag?

Bild

Re: Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 18:10
av Volvo_740_GLT
Sätt i en huggmejsel i skåran och bryt isär det lite så lossar den.

Re: Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 18:14
av darkien
först o främst ska du införskaffa dej en flaska rostlösare sen som ovan skrev slå in en huggmejsel i skåran så du bänder isär "hållaren" ska du se den lossnar

Re: Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 18:17
av Taxen47
Som sagts,använd en huggmejsel eller stor mejsel i skåran.Spreja också rostolja.
Jag använde en sån här klyka (köpt på biltema) också.

Bild

Re: Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 18:27
av *pettson*
Intressant läsning och tyvärr hade ingen rätt om vi ska se till hur det ska göras egentligen.
Lite rostlösare är naturligtvis helt okej.

Sen tar man lilla handsläggan eller en stor hammare och slår till underifrån, på kulledens botten rakt upp. Slå gärna ett extra slag. Då särar sej nämligen klämman automatiskt på grund av spindelledens konstruktion med en kona i botten. ALDRIG använda något att bända isär en sån konstruktion med. Det kostar ofta ett öra som går av istället.
Sen avslutar man med ett par bestämda slag på länkarmen så nära spindeln som möjligt riktade nedåt och vips är allt loss. :-)-)
När man har gamla typen av länkarm som på bilden så lossas kulleden ur spindeln först. Sen lossar man dom tre muttrarna och byter leden.

Re: Hur fick du loss kulleden på Volvo 850?

Postat: sön 16 jun 2013, 18:59
av taxi
Tack vare dig Pettson har jag alltid fått isär spindelleder på första försöket, från första gången när jag knappt visste var fram och bak på bilen var, till idag. :D