Sida 1 av 2
Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:09
av volvoballen
Hej.
ska köpa en volvo 850 glt ifrån 93 snart och det är några fel med den.
Han säger att den drar vatten och olja cirka 1 liter olja på 100 mil och 1-2 liter vatten på en tank ungefär. första cylindern har hängt sig också.
Varför drar den olja och vatten och hur löser jag det ? är det svårt eller lätt ?
tack i förhand
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:12
av Sunschreem
Kan vara både pissfel samt motorrenovering

Skit i den bilen o köp en som fungerar, finns hur många somhelst.
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:17
av volvoballen
Sunschreem skrev:Kan vara både pissfel samt motorrenovering
Skit i den bilen o köp en som fungerar, finns hur många somhelst.
får den dock för endast 1000 kr
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:20
av PTV
Som sagt inget att lägga ner tid på om man tänkt sig att köra med fordonet ifråga när det finns fullt fungerande 850 samt även S70 till salu för vettiga pengar istället för att spendera en massa pengar på renovering.
Även om jag laggt ner en del pengar på en fungerande S70 T5 så är det praktiska värdet oftast inte högre än andra S70.Vid tvätthallen igår stod det två yngre förmågor och stirrade när de tyckte T5an var väldigt fin i sin frostgröna metallicfärg och undrade om jag brukade köra med den.Oja svarade jag, den har nu rullat 32 000 mil.Vaaa, blev svaret.Men den ser ju nästan ny ut.Ja svarade jag men priset är ändå knappt mer än 10 000 - 15 000:-.Anledningen är att bilarna håller längre och finns i fler antal i detta skick än förr.Bra för oss begagnatköpare naturligtvis.
Så skit i vraket om du inte vill ha något att göra på din fritid naturligtvis. :D
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:33
av volvoballen
PTV skrev:Som sagt inget att lägga ner tid på om man tänkt sig att köra med fordonet ifråga när det finns fullt fungerande 850 till salu för vettiga pengar istället för att spendera en massa pengar på renovering.
okej tack för att du varnar mig det uppskattar jag men, som det står jag vill veta vad det är för fel och hur man löser det, har hört att 93orna drar mkt olja pga av kolvringarna och att efter vecka 50 1994 fick de andra kolvringar som skulle dra mindre olja.
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:36
av PTV
Köp då bilen och montera ur motorn för renovering samt ersätt samtliga övriga slitagedelar så lär du få en bra bil med tiden. :D
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:38
av volvoballen
PTV skrev:Som sagt inget att lägga ner tid på om man tänkt sig att köra med fordonet ifråga när det finns fullt fungerande 850 samt även S70 till salu för vettiga pengar istället för att spendera en massa pengar på renovering.
Även om jag laggt ner en del pengar på en fungerande S70 T5 så är det praktiska värdet oftast inte högre än andra S70.Vid tvätthallen igår stod det två yngre förmågor och stirrade när de tyckte T5an var väldigt fin i sin frostgröna metallicfärg och undrade om jag brukade köra med den.Oja svarade jag, den har nu rullat 32 000 mil.Vaaa, blev svaret.Men den ser ju nästan ny ut.Ja svarade jag men priset är ändå knappt mer än 10 000 - 15 000:-.Anledningen är att bilarna håller längre och finns i fler antal i detta skick än förr.Bra för oss begagnatköpare naturligtvis.
Så skit i vraket om du inte vill ha något att göra på din fritid naturligtvis. :D
Ja det var vad jag hade tänkt, har inte fått mitt körkort än och hade tänkt fixa den eftersom jag har fritid nu på sommarlovet och har fått sommarjobb också så jag tycker att det är värt att köpa den och pilla med den men jag vill veta hur jag löser problemen med den ! :)
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:39
av Tommty
det kan vara massor med anledningar, dåliga kolvringar, trasig topp m.m
OM du har tid och en andra bil (tid pratar vi inte bara om timmar) så självklart kan du köpa bilen och testa då du kan skrota den för ungefär samma peng. Men du förlorar nästan allt i renoveringen.
om topp locket har gått så gäller det att demontera toppen, den ska in på planing om den är för skev.
och då måste en hel del annat bort med som t.ex kamremm.
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:44
av volvoballen
Tommty skrev:det kan vara massor med anledningar, dåliga kolvringar, trasig topp m.m
OM du har tid och en andra bil (tid pratar vi inte bara om timmar) så självklart kan du köpa bilen och testa då du kan skrota den för ungefär samma peng. Men du förlorar nästan allt i renoveringen.
om topp locket har gått så gäller det att demontera toppen, den ska in på planing om den är för skev.
och då måste en hel del annat bort med som t.ex kamremm.
säker på att toppen har gått då ?
kan vara vevhusventilationen som är igentäppt eller något annat. att den drar olja säger folk att det är normalt för en 93. och att den drar vatten kan man ju kolla om den läcker. Men sen cylindern som inte har någon kompression, det sägs att man kan hälla in olja ifrån tändstift hålet för att den lyftare har hängt sig och att den ska funka efter det lr något eller att man kan bogsera den så att lyftaren släpper ..
Re: Vad är det för fel ?
Postat: lör 08 jun 2013, 12:57
av volvoballen
säker på att toppen har gått då ?
kan vara vevhusventilationen som är igentäppt eller något annat. att den drar olja säger folk att det är normalt för en 93. och att den drar vatten kan man ju kolla om den läcker. Men sen cylindern som inte har någon kompression, det sägs att man kan hälla in olja ifrån tändstift hålet för att den lyftare har hängt sig och att den ska funka efter det lr något eller att man kan bogsera den så att lyftaren släpper eller ????