Sida 1 av 1
byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: mån 03 jun 2013, 11:19
av kent71
Hej !!
en kompis ska byta motor i sin 850 -94...
ska byta från en 2,5 10v till en 2,5 20v...
kan man ta vilken årsmodell som helst på motorn från en 850 2,5 20v
tänkte mest på att det är obd 2 på nyare men det måste väl gå att ta 92-94 boxar o köra med obd 1 på en nyare motor ??
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: mån 03 jun 2013, 11:38
av *pettson*
Allt går med tillräckliga kunskaper. Ska motorn plockas på så sätt ska motorns elsystem komplett till styrdonen samt styrdonen med ut.
När det är klart har ni en bil som går att köra lagligt på bana med. Den går inte att besiktiga med bytt motor till 20V.
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: mån 03 jun 2013, 12:19
av kent71
okej !!
om han tar en motor från 92-94 då med elsystem ?? är det inte två boxar till den ochså som till 10v motorn???
tänkte byta tändstiftskåpan sen ser dom ju lika ut :roll:
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: mån 03 jun 2013, 14:11
av *pettson*
20v motorn har två boxar, en till tändning och en till bränsle. 10V motorn har en box för dom två ihop.
Har man automatlåda har 20V en tredje box och 10v en andra box.
Kåpan passar inte mej veterligen. Det är olika bredd på topplocken.
I övrigt är det lika obesiktningsbart om nu någon kommer på det.
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: tis 04 jun 2013, 23:16
av kent71
öppnade huven o tittade o ja tycker att dom ser lika ut för det sitter väl två kammar i en 10v ochså....
en insug o en avgas fast dom öppnar bara 5 ventiler istället för 10ventiler...
på 10v står det volvo dohc o på 20v står det volvo 20v...
om man nu skulle vilja stoppa i en 20v istället.. vad skulle man behöva göra då om man tar en komplett motor med kablar o box....
skit i vad dom skulle säga på besiktningen "om" dom nu ser att motorn är bytt...
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: ons 05 jun 2013, 01:56
av *pettson*
Först behöver man förstå vad det är man lyfter ur. Sen vad man lyfter i. Sen ska man förstå skillnaderna.
Sen köper man lämplig bok med kompletta elscheman, då gäller det indelning, kontaktpunkter och piskor, och hittar en donatorbil efter det. Sen tar man en funderare på om startspärr ska ingå eller inte. Om så är ska det med plockas komplett.
Sen ska egentligen bara avgaset ev anpassas, när allt det andra är löst.
Sen är du på nivån jag skulle skita i, att bilprovningen inte är dumma i huvudet. Det tar 10 sekunder att avslöja vilken rova som finns under huven oavsett kåpan.
Lägg ned lika mycket energi på att hitta en motor som motsvarar originalet istället.
Re: byta motor i en 850 -94 från 10v till 20v
Postat: ons 05 jun 2013, 08:09
av Lucif3r
Eller bygg om den så mycket att du kan regga den som ombyggt :roll:
Det är enda sättet att byta motor lagligt i bilar nyare än -92.