Sida 1 av 1
Spjällhus
Postat: fre 31 maj 2013, 10:11
av uffe46
Hej nu behöver jag lite tips för en strulande xc70-99 som har bärgats 2 gånger nu har volvo bytt spjällhus och även tändspole. Går jämt och fint på låga varv, men börja rycka när man gasar på. Det börjar bli dyrt med bärgare och verkstad besök. Finns det någon på forumet som har lite tips att komma med till en novis på området
Mvh uffe46
Re: Spjällhus
Postat: fre 31 maj 2013, 12:10
av *pettson*
Lämna tillbaka den till volvo. Dom var tydligen inte färdiga med den ? Den ska inte gå så någonsin.w
Re: Spjällhus
Postat: fre 31 maj 2013, 13:03
av uffe46
*pettson* skrev:Lämna tillbaka den till volvo. Dom var tydligen inte färdiga med den ? Den ska inte gå så någonsin.w
Hej Pettson tack för svaret har kontaktat volvo bilen in på måndag
Det sattes i ett nytt spjällhus på meconomen 2010-06-18 kommer gå vidare med reklamation på spjällhuset för dom har 3 års garanti
bilen gått klockrent till i lördags då fick vi bärga till volvo skövde dom rengjorde den den fungerade hemdagen efter startade ej bilen igen
samma fel igen bärgning till volvo falköping byte av spjällhus och tändspole
bilar i familjen xc70-99, v70 diesel sport 04, s40 automat, santa fe diesel,+750 yahmaha-81
mvh uffe46
Re: Spjällhus
Postat: fre 31 maj 2013, 18:44
av semmelman
Bytt bränslefiltret nån gång? Tänkte om spjällhuset är bytt och funka så länge så kanske det är nåt annat som felar... bränslepump, spridarna (om det är såna)... Spånar bara, jag är inte mekaniker.
(varför singular tändspole, är det inte en på varje tändstift?)
Re: Spjällhus
Postat: lör 01 jun 2013, 02:03
av Lucif3r
semmelman skrev:(varför singular tändspole, är det inte en på varje tändstift?)
Eftersom det är separata tändspolar så är oddsen att alla 5 ska gå sönder samtidigt näst intill obefintlig. Därför byter man bara den som det är fel på.
Sen skulle det bli rätt saftigt dyrt att byta ut alla 5 samtidigt :roll: (har iaf för mig att dom kostar typ 1000kr/st nya)
Re: Spjällhus
Postat: lör 01 jun 2013, 18:52
av semmelman
Då finns det fyra kvar då som kan fallera. Om det sen kan ge denna symptom men ingen felkod vet jag inte förstås.
Annars hade jag samma symptom innan jag bytte bränslefiltret, dock finns kanske hundra saker som ger ryckig gång.
Re: Spjällhus
Postat: sön 02 jun 2013, 08:02
av Lucif3r
Misständningar sätts det felkod på. Varje cylinder har sin egen felkod som sätts. Så är det iaf på min -97a, och en 99a med can-bus bör ju ha än bättre felkodsavläsning.
Men som sagt, det finns miljoner med saker som kan ge ryckig gång. Det vanligaste är tänddelarna på 92-98.
Sen kan det ju bero på andra saker, t ex trött bränslepump, igensatt filter, taskig lmm, någon spridare som inte hänger med ordentligt, risiga motorfästen, kassa bussningar, igentäppt vevhusvent kan säkert ge skumma fel också ...
Ja, listan kan göras lång :roll:
Re: Spjällhus
Postat: ons 05 jun 2013, 14:10
av uffe46
*pettson* skrev:Lämna tillbaka den till volvo. Dom var tydligen inte färdiga med den ? Den ska inte gå så någonsin.w
Hej Tack för tipsen Nu har jag hämtat ut bilen från bilia i Falköping efter att jag fick bärga den för andra gången för den inte startade.
Nu har man kommit fram till att det nya spjällhuset som dom monterade var något fel på man har satt i ett nytt hus nu igen
Felkod ECM-3503,ECM-3542. ECM-903F,ECM-91A7
Bilen går nu som ett spjut
Mvh uffe46