Sida 1 av 2
volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: sön 26 maj 2013, 22:22
av Firexonox
Tjenare!
Jag måste byta koppling snart då den har börjat slira ibland. När man har 5ans växel och full gas i en uppförsbacke så går den upp i varv. Till min fråga är detta svårt att byta själv och vad ligger priset på och VAD exakt behöver man byta? har kollat lite på kopplingssats men vet inte ifall de är något mer, Bilen stank lameller innan

inte den goaste doft man känt :)
MVH FireXoNoX
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: mån 27 maj 2013, 03:48
av Lucif3r
Det är inget roligt göra att plocka ner lådorna på dessa bilar, inget man gör på en fikarast direkt... Jag skulle nog vilja påstå att för en ovan är det ett rätt omfattande jobb.
Förutom koppling bör du byta packboxen bakom svänghjulet också. Även om den inte läcker så bör den bytas, för börjar den läcka så är det ner med lådan igen som gäller, dvs samma jobb som ett kopplingsbyte.
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: mån 27 maj 2013, 18:33
av Firexonox
Okay, ja jag har tillgång till lift om de kanske gör jobbet lite lättare :)
Hur mycket kan hela paketet gå på ungefär?
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: mån 27 maj 2013, 19:13
av Tommty
~2k för kopplingskittet, 200kr eller nåt för packboxen.
så 3k kanske totalt om du gör det själv.
6-12k för komplett byte med kopplingskit,packbox hos verkstad
volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: mån 27 maj 2013, 23:29
av Tungviktarn
Det går rätt smidigt om du pallar upp den på två pallbockar.
Sitter lådan fast är det bara att ta till spättet;)
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: tis 28 maj 2013, 13:45
av Firexonox
Tack för dem snabba svaren, så de räcker med att köpa kopplingssats och packbox? När man ändå är där och pillar ska man passa på att byta något annat? :)
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: tis 28 maj 2013, 15:25
av Lucif3r
Njä, det finns ju inte så mycket annat där förutom koppling, slavcylinder/urtrampningslager, svänghjul och ingående axel till lådan.
Så det är enda är väl att kolla upp ev. glapp på ingående axel samt kolla hur slitet svänghjulet är.
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: tis 28 maj 2013, 18:32
av Sunschreem
Att ingen nämner svänghjulsbultar? Dessa är sträckbultar! 45nm o 65 grader dras dom med. 300 på volvo
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: tis 28 maj 2013, 18:42
av *pettson*
Nej dom är inte sträckbultar. Men volvo vill ge sken av precis allting.
Det är standardsortiment på bultar och dom är däremot förpreparerade med gänglås. Nåt inte en volvomekaniker får lägga på själv av säkerhets och affärsskäl.
Därför rekommenderas byte av dessa.
Om du tittar på en tabell över storleken på dom och momentet dom dras med så inser du att det är inte några speciella saker alls som behöver bytas. Dom är ett vanligt enkelt skruvförband, inte nåt annat avancerat. Dom har t.ex inget med metoden som används till topplocksskruvarna att göra. Som förresten trots sträckvariant med hals får återanvändas inom vissa regler.
Re: volvo 855 -96 Kopplingsbyte!
Postat: ons 29 maj 2013, 23:30
av Sunschreem
*pettson* skrev:Nej dom är inte sträckbultar. Men volvo vill ge sken av precis allting.
Det är standardsortiment på bultar och dom är däremot förpreparerade med gänglås. Nåt inte en volvomekaniker får lägga på själv av säkerhets och affärsskäl.
Därför rekommenderas byte av dessa.
Om du tittar på en tabell över storleken på dom och momentet dom dras med så inser du att det är inte några speciella saker alls som behöver bytas. Dom är ett vanligt enkelt skruvförband, inte nåt annat avancerat. Dom har t.ex inget med metoden som används till topplocksskruvarna att göra. Som förresten trots sträckvariant med hals får återanvändas inom vissa regler.
Trevligt, andra gången volvo i motala ljuger sig hesa med andra ord.