motorproblem dör vid gas och knackar som f....n
Postat: sön 26 maj 2013, 22:09
Hej. Jag har fått ett skumt problem med min 850 automat-97 motorn är en B5252S 2.5 10v.
Bilen har gått som en klocka tills en morgon förra veckan. När jag startade på morgonen misstände den i kanske 2 sekunder varvade till och det försvann, åkte till jobbet och ställde ner bilen. När jag sen ska hem så gick det knappt att få liv i den, det gick att lirka så jag tog mig hem en resa på kanske 3 km.
När jag sen försöker starta bilen så går den småhackigt på tomgången och när jag ska gasa så dör den men väntar man lite tills den blivit lite varm så kan man lirka lite försiktigt så går det att få upp den i varv, men det knackar/rasslar i mitten på toppen låter det som(har aldrig varit missljud tidigare i motorn) och ljudet hörs starkare om man sätter örat mot avgaskammen.
När den väl varvar upp så går det segt och när man sen släpper gasen så går den sakta ner i varv inte som vanligt att den dyker ner till tomgångsvarv.
Ljudet om man trycker ner gasen fort är ungefär som när man får soppa torsk som att motorn kväver sig.
När jag gasar upp bilen nu så dryper det vätska ur avgasröret men den luktar inget och känns som vatten i konsistensen.
vad har jag gjort:
Bilen startar ju så tändningen borde ju fungera som den ska,har kollat och det är gnista på alla stift.
Har nollat kammarna och bytt kamrem sen tidigare men kollade igen så att det stod rätt och det gjorde det har även bytt rotor/fördelarlock.
Stiften ser bra ut ganska nya märkesstift.
Bränsletrycket ligger på ca 3 bar som det ska har jag förstått?
kopplar jag loss elen till insprutningsmunstyckena så dippar motorn lika mycket på alla cylindrar när den går.
Har bytt bränslefilter och gjort rent vevhusvent.
Vrider jag på tändningen så hör man hur bränslepumpen bygger upp tryck.
olja och filter är nybytt och den gamla oljan såg fullt frisk ut inget konstigt alls.
Har provat att koppla ur kamgivaren och bilen går att starta både med och utan kamgivaren inkopplad, kopplar jag ur under gång händer ingenting.
Har kollat efter felkoder men den visar absolut ingenting.
Som jag har förstått det så har jag fenix 5.2 system tror jag det hette som mäter luft så det händer inget när jag kopplar loss kontakten till luftmätaren för det ska det tydligen inte göra på detta system.
Så den stora frågan är: Vad faaan var det som hände och gör att bilen inte går som den ska?????
snälla hjälp jag har tomt på ideer för tillfället.
Bilen har gått som en klocka tills en morgon förra veckan. När jag startade på morgonen misstände den i kanske 2 sekunder varvade till och det försvann, åkte till jobbet och ställde ner bilen. När jag sen ska hem så gick det knappt att få liv i den, det gick att lirka så jag tog mig hem en resa på kanske 3 km.
När jag sen försöker starta bilen så går den småhackigt på tomgången och när jag ska gasa så dör den men väntar man lite tills den blivit lite varm så kan man lirka lite försiktigt så går det att få upp den i varv, men det knackar/rasslar i mitten på toppen låter det som(har aldrig varit missljud tidigare i motorn) och ljudet hörs starkare om man sätter örat mot avgaskammen.
När den väl varvar upp så går det segt och när man sen släpper gasen så går den sakta ner i varv inte som vanligt att den dyker ner till tomgångsvarv.
Ljudet om man trycker ner gasen fort är ungefär som när man får soppa torsk som att motorn kväver sig.
När jag gasar upp bilen nu så dryper det vätska ur avgasröret men den luktar inget och känns som vatten i konsistensen.
vad har jag gjort:
Bilen startar ju så tändningen borde ju fungera som den ska,har kollat och det är gnista på alla stift.
Har nollat kammarna och bytt kamrem sen tidigare men kollade igen så att det stod rätt och det gjorde det har även bytt rotor/fördelarlock.
Stiften ser bra ut ganska nya märkesstift.
Bränsletrycket ligger på ca 3 bar som det ska har jag förstått?
kopplar jag loss elen till insprutningsmunstyckena så dippar motorn lika mycket på alla cylindrar när den går.
Har bytt bränslefilter och gjort rent vevhusvent.
Vrider jag på tändningen så hör man hur bränslepumpen bygger upp tryck.
olja och filter är nybytt och den gamla oljan såg fullt frisk ut inget konstigt alls.
Har provat att koppla ur kamgivaren och bilen går att starta både med och utan kamgivaren inkopplad, kopplar jag ur under gång händer ingenting.
Har kollat efter felkoder men den visar absolut ingenting.
Som jag har förstått det så har jag fenix 5.2 system tror jag det hette som mäter luft så det händer inget när jag kopplar loss kontakten till luftmätaren för det ska det tydligen inte göra på detta system.
Så den stora frågan är: Vad faaan var det som hände och gör att bilen inte går som den ska?????
snälla hjälp jag har tomt på ideer för tillfället.