Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegaJos
#749676
Jag har en trasig tryckvakt (den främre) som jag skulle byta. När jag skruvade loss den började det pysa ganska ordentligt och slutade inte på en stund. Då skruvade jag tillbaks tryckvakten men man hör att det pyser lite ändå.

Drog jag sönder röret, trots väldigt lite våld?
Är det inte backventil så att det inte borde pysa alls, mer än en puff?
Kan backventilen ha hängt sig?

Nu är väl systemet tomt men jag är ändå tacksam för idéer.
Senast redigerad av 3 MegaJos, redigerad totalt 0 gång.
av SubMarine
#749703
Antar att du menar till AC och lågtrycksvakten? Det sitter en ventil där så man ska kunna byta tryckvakten även om systemet är fullt.

Satt det en gul oring där innan?
av MegaJos
#749775
Jag antar att tryckvakten till ACn aldrig blivit bytt tidigare. Hann aldrig se nån oring eftersom jag fick panik att skruva tillbaks skiten, men det syntes inget gult från sidan.

Min farbror har en 95:a och den kunde han byta tryckvakt på utan att tömma systemet. Jag lär ha pajat nåt...
av MegaJos
#750268
Jag fick lite hjälp av en kunnig idag. Röret var inte sprucket, det var lite gas som var fast mellan utsidan av backventilen och tryckvakten. Den gula oringen var dålig så den ska jag byta.

Mission accomplished.
av MegaJos
#750608
Hmm... Jag bytte oringen och skruvade tillbaks tryckvakten. Felkod och motorelektroniklampa har slocknat...men ACn går inte igång! Jag ställer tempen på kall med AC on och fullt blås men det händer inget. Kompressorn slår inte till. Vad gör jag fel?
av SubMarine
#750790
Mät lågtrycksvakten. Du ska ha nära 0 ohm över de två stiften om det finns tillräckligt högt tryck i systemet så att kompressorn ska kunna starta. Har du oändligt motstånd så är det antingen slut på gas eller så är det för kallt ute. På min bil sluter tryckvakten först när det är runt 8 grader utomhus.
av MegaJos
#750890
Finns inga felkoder och kompressorn fungerade i höstas utan problem. Men om ACn funkar först över 8 grader så tror jag att "felet" ligger där. Var rätt kyligt när jag provade. Funkar det inte vid varmare väderlek så testar jag att mäta över den andra tryckvakten.

Tack för tipsen!
av MegaJos
#753359
Nu har det varit 20 grader varmt och ACn vill fortfarande inte hoppa igång. Nån som har nån idé?

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]