Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegaJos
#761980
Systemhelvetet är tomt. Börjar bli redigt less nu, asså. Då måste nåt ha gått fel när jag bytte den främre tryckvakten. Aja, tillbaks till ritbordet.

Tack alla för alla idéer! Jag ska komma ihåg dem och se om jag orkar fixa nåt mer med ACn. Det känns alltjämt som att det är ett skitfel så jag kanske fortsätter. För gasen...I know a guy... :)
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1543216
Snart 10år på dagen sedan du skrev MegaJos. Hur gick det?
Jag har en V70 -99 med samma felkod. Systemet fyllt och tätt, testat hos firma. Magnetkopplingen slår inte till när det är varmt ut, men runt 8-10 plusgrader verkar ac funka. Kan det vara Magnetkopplingen som behöver schimsas eller bytas ut?
av Erik Å
#1543227
iRunfast skrev: lör 03 jun 2023, 21:14 Magnetkopplingen slår inte till när det är varmt ut, men runt 8-10 plusgrader verkar ac funka.
Det låter som väldigt typisk sliten koppling. Kolla spelet med bladmått, det finns lite olika bud men 0.4-0.6mm anses tydligen okej. Någonstans över 0.75mm orkar inte solenoiden dra in kopplingen längre när det är varmt i motorrummet.
viewtopic.php?f=19&t=151470&p=1334902#p1334902
Tyvärr är det rejält trångt vid kopplingen i 850-V70 mk1, inte lätt att göra riktig shimsning
Det går inte uppifrån, man måste jobba underifrån; ta ner kåpan under kylaren och pressa undan motorn från krockbalken. AC-firman tror jag lossade kompressorn från motorn, kanske klokt. Jag höll på en hel dag med att försöka få loss remskivan, det gick till slut. Fimpade alla shims och sen har den gått ett par år. Nästa gång blir det ny koppling :-)
Användarvisningsbild
av iRunfast
#1543255
Tack för svar Erik Å och Lucif3r.
Ska kolla med bladmått idag.
Bonnfix med buntband är värt att prova innan riv.
Återkommer när jag pysslat…
av Erik Å
#1543261
Man kan fulshimsa från utsidan med ståltråd också. Så gjorde jag första gången.
Och det var förstås inte remskivan utan bara kopplingsnavet jag hade loss vid shimsningen, skrev fel ovan. ;-)

Ståltråd. Detta är dock en nyare V70 där det existerar luft framför remskivan.


Buntband




Hemgjord avdragare för "riktig" shimsning. Problemet är bara att i gamla V70 sitter krockbalken precis framför remskivan :oops:

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]