Sida 1 av 1

Växellådsproblem V70 GLT (automat)

Postat: fre 28 jul 2006, 09:28
av Matthew
Hej !

Mitt namn är Mattias och jag har aldrig varit inne på denna sida förut, men det ska det snart bli ändring på. Forumet verkar ju vara perfekt för alla volvofantaster :)

Eftersom jag hittat hit, så beror det på ett problem jag har med min Volvo V70 GLT -00 (gamla karossen) med automatlåda.

När jag startar bilen på morgonen och åker iväg, så fungerar allt klockrent. Efter ca 2 mils körning börjar växellådan att rycka och slira :( Problemet har uppenbarat sig tidigare då bilen varit tungt lastad, tex med släpvagn och start från stillastående. Till saken hör att en lampa på instrumentpanelen har börjat blinka. Lampan har en symbol av en Pil som pekar uppåt. Enligt instruktionsboken till bilen så är det ett fel som upptäckts i växellådan.
När lådan rycker som mest så är det inte helt lätt att från stillastående börja köra framåt. Ibland går det lättare om jag lägger i lågväxel istället. Kan det vara något elfel, eller luftmängdsmätare som får bilen att gå ryckigt ?

Pratade med en "garagekillen" på jobbet och enligt kan det vara så illa att växellådan kan komma att behöva bytas. Bilen skall in till Volvo runt den 16:e aug. "Garagekillen" sa att vad volvo förmodligen gör är att de tömmer oljan ur växellådan och sköljer den på växellådsolja och tömmer sedan i ny olja. Fungerar inte detta så är det växellådsbyte som gäller.

Jag har inte tummen mitt i handen och är inte främmande för att meka ordentligt med bilar.

Vad är det i växellådan som pajar igentligen ? är det en typ av lameller även i automatlådor ?

mvh Matthew

Postat: fre 28 jul 2006, 18:27
av lellec56
Du har pm!

Postat: lör 29 jul 2006, 10:08
av Tony
har ni fått rätt på bilen? Har samma problem på min 850 automat...

Postat: mån 31 jul 2006, 07:36
av Matthew
Tony skrev:har ni fått rätt på bilen? Har samma problem på min 850 automat...
Nej !

Inget än.....

//Matthew

Postat: sön 06 aug 2006, 14:43
av Matthew
Hej igen !

Felkod P0740 har registrerats. Tydligen en solenonid (SL) som det är knas med.

Denna sitter placerad i växellådan, så här skall det snart mekas... :)

//M

Hej!

Postat: lör 07 okt 2006, 23:05
av Gialloturbo
Skriver samma svar på detta inlägg!
I slutet på växellådans ingående axel sitter 3 st nylån tät ringar.
Om dessa slits ut ( villket är mkt vanligt på 800serien) tappar växellådan oljetryck och beter sig som du beskriver.
Vill du ha hjälp med renovering tveka inte att maila.

[email protected]

Mvh stefan

Postat: fre 15 jun 2007, 20:19
av Matthew
Hej igen !

Gissa vem som är glad idag. Har nu äntligen byt solenoid S3 och S4 i Växellådan och nu går den som den vore ny igen. När jag plockade ihop allt igen så spolade jag växellådan med ny olja (ca 10 liter). Sedan fyllde jag upp till korrekt nivå enlligt stickan....


Måste ut å åka nu igen :)

//Matthew