Sida 1 av 1

DOHC=20 ventiler på 850?

Postat: lör 25 dec 2004, 19:53
av ostmacka
Är det någon som vet om alla 850 har dohc eller om det bara är 20 ventils versionerna? Har tittat i manualen men hittar inget!

Postat: lör 25 dec 2004, 23:29
av prototypen
DOHC = Dubble Over Head Camshaft = dubbla överliggande kamaxlar.
Alla motorer i 850 har dulla överliggande kamaxlar vare sig de har 20 eller 10 ventiler.

Postat: sön 26 dec 2004, 00:12
av ostmacka
Ok, det förklarar ett och annat. Någon som vet VARFÖR de har det? Vad jag förstår är det ganska onödigt med en extra kamaxel ifall att cylindrarna endå bara har 2 ventiler...?

Postat: sön 26 dec 2004, 00:55
av prototypen
Eftersom inloppsventilerna sitter på en sida och utloppsventilarna på andra sidan av motorn i en rad är en kamaxel till inloppsventilerna och den andra till utloppsventilerna.

På de "röda" motorerna B21/23/200/230 var alla ventiler monterade i en rad och den konstruktionen kräver bara en kamaxel (OHV Over Head Camshaft = överliggande kamaxel) där styrs alla ventiler av samma kamsaxel.

På denna sida finns det mycket motorteknisk information:

http://www.stahlmotor.se/index.shtml

Postat: sön 26 dec 2004, 19:01
av ostmacka
Tackar, den verkar intressant.

Postat: tis 04 jan 2005, 20:48
av henkehjälten
När Volvo introduverade 850 1991/1992 så byggde de motorn med tanke på att MÅNGA delar skulle vara desamma oavsett vilken motorvariant man valde..