Sida 1 av 2

1: Laddtryck's fråga. 2: okänd trimdel (?) till turbon

Postat: tor 20 jul 2006, 12:15
av Silver.Swe.
Hej hopp!


Satt och mecka me min 855 turbo -95 idag, och "hittade" en liten switcher inkopplad på instrumentpanel som jag tidigare inte brytt mig om. Switchern har iaf 3 lägen, varav den mittersta går till tändingslåsen och de två andra går vidare till en lite trimdel (??) som sitter ovanför turbon. Det är en liten kloss, tillverkad av Castelli. I övrigt står det inte mycket mer på den lilla klossen, förutom R och G där de två övriga sladdarna kommer in från switchern.
Från klossen går iaf någon form av kabel ner till turbon, rätt tjock diamter, så troligen gjord för att transporter lufttrycket från turbon, därav min gissning att swtichern reglerar att jag släpper ut lufttrycket tidigare eller senare från turbon --> trimdel.
När jag svitchar läge på switchern hör man tydligt att det klickar i den lilla trimdelen. Har testat att ändra lägerna även när jag kör, plattan i botten och lugn körning, dock ej märkt någon markant skillnad.


Hade även några lite snabbare fråga ang. laddtrycket på min turbo. Vad är orginal laddtrycket på en -95a turbo 855? Hur högt får jag max ställa det? Och om ja råkat ställa det för högt, kommer den då paja dirket eller är ett första tecken på att jag ställt det för högt att jag tappar viss effekt?


Tack på förhand!

//Silver

Re: 1: Laddtryck's fråga. 2: okänd trimdel (?) till turbon

Postat: sön 23 jul 2006, 10:58
av Silver.Swe.
nu får ni ta å skärpa er, 51 views men inga svar. lr kanske e ja som missuppfattat forumets syfte ( ? ) hjälp en broder i nöd!

Postat: sön 06 aug 2006, 20:28
av Daniel Hansson
Din treläges-switch går mycket riktigt till dosan som du beskrev.
mittenläget är OFF uppåt är ventil nr:1 och neråt är för att aktivera ventil nummer två vilken av ventilerna som är nummer ett eller två minns jag inte men om du tittat på dosan så ser du två insex skruvar (en till varje ventil) skruvar du ut dem så ökar du laddtrycket och vice versa.

Tillverkaren heter Castelli Italtec och finns här---> http://www.castelli-italtec.com/

Jag har en precis likadan på min T5 och jag märkte heller ingen skillnad i början.. hade dock en dålig thermostat så motorn va aldrig riktigt så pigg som den skulle.. efter den var bytt så blev det en ruskig skillnad när jag stämplade med switchen i off läge och knäppte på den (titta på laddtrycksmätaren när du switchar... det beror förstås på hur insexskruvarna är justerade men min laddtrycksmätare går lätt från 2mm innan det vita tar slut i "off" läget och upp till en centimeter utanför det vita i "på" läget...

återkom med resultatet av skruvandet sen.. :)

Postat: sön 06 aug 2006, 22:14
av Silver.Swe.
Daniel Hansson skrev:min laddtrycksmätare går lätt från 2mm innan det vita tar slut i "off" läget och upp till en centimeter utanför det vita i "på" läget...
Får väl börja med att tacka!
Tänkte sen fortsätta me att säga att ja inte riktigt hängde me på det där sista du skrev (d ja citerade). När du säger "utanför" det vita, menar du alltså innan turbon börjar ta i (där mätaren står på tongångsläge), eller menar du verkligen "utanför", d.v.s att mätaren inte räcker till för den maskulina kraften? haha ;P

Vidare undrar jag även hur långt in / ut "får" jag skruva dem utan att vara rädd för att skada något? Jag gissar även att jag ställer switchläge 1 på lite högre laddtryck, och switch läge 2 på mycket högre laddtryck, så jag kan switcha mellan "off, snabbare, snabast" (exempelvis), korrekt?
Är inte allt för haj på motorer på turbo, så better safe than sorry ;)

Ps. från den lilla dosan i motorrummet (som går vidare till turbon) är det bara en sladd som sitter i, även fast det ser ut att vara uttag för två. Ska det vara så, eller är den felmonterad?

Ps#2 haha. Kollade in deras hemsida, och hitta en sida med taballer med motorer och en massa siffror :D Kolla upp min motor och Under "CV" stog det: Ori: 211, -1-: 230, -2-: 248. Nu råkar det vara så att jag har 211 häst, så jag blev riktigt exhalterad att "-1-" och "-2" skulle vara antalet hästar jag kunde få på de olika switchlägen. Dock efter ett tag förstog jag att det kanske va lite väl överdriven ökning! Således blir då frågan; råkar du veta va dessa siffror betyder? Det stog även: code: (b) D, i tabellen...

Tack igen för att du tog dig tid att läsa allt detta :D

VH Silver

Postat: mån 07 aug 2006, 21:16
av Daniel Hansson
Silver.Swe. skrev:När du säger "utanför" det vita, menar du alltså innan turbon börjar ta i (där mätaren står på tongångsläge), eller menar du verkligen "utanför"


Jag menar verkligen utanför :)

Silver.Swe. skrev: Vidare undrar jag även hur långt in / ut "får" jag skruva dem utan att vara rädd för att skada något?
Önskar att jag hade en manual eller infoblad om trimmet (vilket jag har bett dem om utan resultat) så att jag kunde svara med säkerhet.. Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter av skruvandet och då Utan att lämna ngn form av garanti för att det är ofarligt..
När jag ställer upp skruven så att turbon kan ladda upp till ca 12mm bortom det vita så kan motorn börja sacka ungefär som när man sätter handen för luftintaget. kanske helt enkelt kan avhjälpas med sportluftfilter eller 3 tums avgassystem? jag håller mig nedanför det laddtrycket, framhjulen spinner duktigt ändå :)

Silver.Swe. skrev: Jag gissar även att jag ställer switchläge 1 på lite högre laddtryck, och switch läge 2 på mycket högre laddtryck, så jag kan switcha mellan "off, snabbare, snabast" (exempelvis), korrekt?
Ja så har jag det iaf, förutom att jag alltid har på högsta :P

Silver.Swe. skrev:Ps. från den lilla dosan i motorrummet (som går vidare till turbon) är det bara en sladd som sitter i, även fast det ser ut att vara uttag för två. Ska det vara så, eller är den felmonterad??
På min har jag röd kabel till ventilen närmast tryckslangen och gul kabel innerst iaf.
Silver.Swe. skrev:Under "CV" stog det: Ori: 211, -1-: 230, -2-: 248. råkar du veta va dessa siffror betyder?
Låter som rena glädjesiffror från Castelli men jag gissar bara.. Det måste vara baserat på ngt som tex sportavgassystem och sportluftfilter osv..
Om jag ska gissa så ärligt som jag bara kan så tippar jag på att trimmet kanske ger 15 hästar jämfört med orginal och då är min bil förövrigt helt orginal.
MEN Å andra sidan så har jag aldrig provkört en 2.3liters vilket min borde motsvara i hk men min brorsa säger att min går betydligt mycket bättre än den 2.3a han testat.. betydelselöst egentligen, jag måste få känna själv på den skillnaden isf.. sen så kanske den inte ens var riktigt kry :)

Postat: mån 07 aug 2006, 23:22
av Silver.Swe.
Daniel Hansson skrev:
Önskar att jag hade en manual eller infoblad om trimmet (vilket jag har bett dem om utan resultat) så att jag kunde svara med säkerhet.. Jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter av skruvandet och då Utan att lämna ngn form av garanti för att det är ofarligt..
När jag ställer upp skruven så att turbon kan ladda upp till ca 12mm bortom det vita så kan motorn börja sacka ungefär som när man sätter handen för luftintaget. kanske helt enkelt kan avhjälpas med sportluftfilter eller 3 tums avgassystem? jag håller mig nedanför det laddtrycket, framhjulen spinner duktigt ändå :)
Okey, så jag får mer eller mindre testa mig fram genom att först skruva in skruvarna en bit, testa att gasa plattan i botten. Sedan fortsätter jag att skruva vidare tills ja hittar den punkten då den börjar hacka (typ som att köra upp i 7000 rpm)?
(Eller får jag högre laddtryck genom att skruva ut dem istället för in?)

Tack för svar :)

VH Silver

Postat: tis 08 aug 2006, 05:49
av Daniel Hansson
A.. fast 7000 varv vette fan.. känns mer relaterat till laddtryck än till varvtal.. kan komma tidigare alltså... ska väl prova att byta stift.. kanske räcker där? :)

Postat: tis 08 aug 2006, 09:32
av Silver.Swe.
Nej nej,missförstå mig rätt. Menade mest att när laddtrycket är på MAX så känns det som att köra på 7000 rpm, när man känner att pedalen inte tar längre, inte att det har något gemensamt!

Ps. fick jag högre laddtryck om jag skruva in insexskruvarna, eller om jag skruvade ut dem?

Postat: tis 08 aug 2006, 16:51
av Daniel Hansson
Ja okej...

Trycket ökar när du skruvar ut dem. skruvar du in dem så sluter du systemet igen och det återgår då till orginalnivå.

Postat: tis 08 aug 2006, 17:45
av Silver.Swe.
Oki, perfekt! Ska ut nån kväll och testa mig fram då :D

btw, hur många häst ligger din 855 t5 på orginal???

VH Silver