1: Laddtryck's fråga. 2: okänd trimdel (?) till turbon
Postat: tor 20 jul 2006, 12:15
Hej hopp!
Satt och mecka me min 855 turbo -95 idag, och "hittade" en liten switcher inkopplad på instrumentpanel som jag tidigare inte brytt mig om. Switchern har iaf 3 lägen, varav den mittersta går till tändingslåsen och de två andra går vidare till en lite trimdel (??) som sitter ovanför turbon. Det är en liten kloss, tillverkad av Castelli. I övrigt står det inte mycket mer på den lilla klossen, förutom R och G där de två övriga sladdarna kommer in från switchern.
Från klossen går iaf någon form av kabel ner till turbon, rätt tjock diamter, så troligen gjord för att transporter lufttrycket från turbon, därav min gissning att swtichern reglerar att jag släpper ut lufttrycket tidigare eller senare från turbon --> trimdel.
När jag svitchar läge på switchern hör man tydligt att det klickar i den lilla trimdelen. Har testat att ändra lägerna även när jag kör, plattan i botten och lugn körning, dock ej märkt någon markant skillnad.
Hade även några lite snabbare fråga ang. laddtrycket på min turbo. Vad är orginal laddtrycket på en -95a turbo 855? Hur högt får jag max ställa det? Och om ja råkat ställa det för högt, kommer den då paja dirket eller är ett första tecken på att jag ställt det för högt att jag tappar viss effekt?
Tack på förhand!
//Silver
Satt och mecka me min 855 turbo -95 idag, och "hittade" en liten switcher inkopplad på instrumentpanel som jag tidigare inte brytt mig om. Switchern har iaf 3 lägen, varav den mittersta går till tändingslåsen och de två andra går vidare till en lite trimdel (??) som sitter ovanför turbon. Det är en liten kloss, tillverkad av Castelli. I övrigt står det inte mycket mer på den lilla klossen, förutom R och G där de två övriga sladdarna kommer in från switchern.
Från klossen går iaf någon form av kabel ner till turbon, rätt tjock diamter, så troligen gjord för att transporter lufttrycket från turbon, därav min gissning att swtichern reglerar att jag släpper ut lufttrycket tidigare eller senare från turbon --> trimdel.
När jag svitchar läge på switchern hör man tydligt att det klickar i den lilla trimdelen. Har testat att ändra lägerna även när jag kör, plattan i botten och lugn körning, dock ej märkt någon markant skillnad.
Hade även några lite snabbare fråga ang. laddtrycket på min turbo. Vad är orginal laddtrycket på en -95a turbo 855? Hur högt får jag max ställa det? Och om ja råkat ställa det för högt, kommer den då paja dirket eller är ett första tecken på att jag ställt det för högt att jag tappar viss effekt?
Tack på förhand!
//Silver