Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av firefightern
#3294
Hej alla ,jag undrar om nån har varit med om liknande problem som jag har med min 855a-95, så fort jag startar och ska köra iväg så hörs ett vinande ljud som följer varvet på motorn typ,(man kan likna det som ett turbo ljud)det viner ganska störande,men avtar när man kommer upp i högre hastigheter eller typ 70 eller 90 så där så tystnar det.vore skönt om någon har hört eller varit med om samma fenomen...tackar på förhand Janne
av Silverminken
#3299
Hej
Hade ett liknande missljud på min förra bil, påminde också om turboljud och följde varvtalen, då var det lagren i generatorn som var slut. Det hördes inget när man tog ur generatorn och snurrade lagren, utan enbart med belastning från fläktrem.

Bör nämnas att detta var en Toyota, och jag har inte varit med om detta på min Volvo. Men det jag gjorde på Toyotan var att jag testade olika justeringar av fläktremmen så att den satt både hårdare och lösare (dock inte så löst att den slirade) och jämförde ljuden. Då ljudet blev högre när jag spände fläktremmen och lägre när jag släppte på den var det inga tveksamheter att det var lagren som var slut. Sen var det bara att byta generator.... (Går också att renovera generatorn till en lägre kostnad än en ny, men jag fick tag i en ny generator till ett mycket förmånligt pris.)

Vet inte om vattenpumpen också kan åstadkomma samma vinande ljud, men där brukar man kunna känna om lagren är slut genom att ta bort fläktremmen och rucka på hjulet.

Hoppas det är till någon hjälp, annars är det bara att invänta kommentarer från mer erfarna bilskruvare.

Lycka till!

/Thomas
#3306
:D Tackar för tipset,jag får väl tillbringa julen "under bilen" he he.Allt för att "pärlan ska gå gôtt...Janne .å GOD JUL förresten på dig,och alla andra oxå,... (RO).har fått ett annat tips också,nämligen att det finns en pump som styr luft tillförseln i utblåset så det ska rena avgaserna ytterligare ??? låter hel stôlligt men det kanske är så! jag har inte en susning i den frågan,så är det nån som vet med sig att det finns en sån om det nu är nån pump eller nått annat så hör gärna av er.. :???:

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]