Sida 1 av 1

Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: tis 29 jan 2013, 22:10
av hassehorn
V70-98 2,3 R
Skall byta främre vevaxeltätning och "nollat" motorn med kaminställningsmärkena och märket för vevaxeln.Demonterat kamrem/remskiva samt vevaxeldrevet till oljepumpen med tvåbensavdragare. Om nu vevaxeln rört sig en smula vid demonteringen av vevaxeldrevet hur ställer man den rätt? ser ingen märkning på vevaxeln nu när drevet med de två skårade splinsen är avdraget. Har kollat Haynesboken och läst om motorrenovering och här borde stå hur man ställer veven i dödläge.. På tex VW 4-cyl motorer ska 1 ans och 4 ans cylinder stå i topp. Tacksam för tips.

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: tis 29 jan 2013, 22:29
av *pettson*
Titta lite noggrannare på vevaxeldrevet så ska du se att det löser sej galant.
Det finns anvisningar i volvos renoveringshandbok om när noll sker. Minns jag inte fel är det 15 grader före tdc. Eller så använder man märkningen på vevaxeldrevet och oljepumpen. Eller så gör man det proffsigt och trycker dit vevaxeltolken där den hör hemma, då finns inga tvivel.

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 01:00
av Lucif3r
*pettson* skrev:Minns jag inte fel är det 15 grader före tdc.


... tdc? ??:-/

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 01:44
av SubMarine
Lucif3r skrev:
*pettson* skrev:Minns jag inte fel är det 15 grader före tdc.


... tdc? ??:-/
TDC = Top Dead Centre = Övre dödläge

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 12:16
av Lucif3r
SubMarine skrev:TDC = Top Dead Centre = Övre dödläge
Det visste jag väl!
Bild

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 14:59
av hassehorn
Tack för svar beskriv gärna vevaxeltolken o hur man använder denna. Ang märkningarna på vevaxeldrevet är jag med på detta men sitter det någon märkning på vevaxelstumpen när man tagit bort drevet?

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 15:16
av Lucif3r
Finns ett hål vid startmotorn som man stoppar in vevaxellåsning i. Man ska kunna använda typ en förlängare till spärrskaft också, men inget jag själv provat eller läst speciellt mycket om.

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: ons 30 jan 2013, 21:33
av *pettson*
hassehorn skrev:Tack för svar beskriv gärna vevaxeltolken o hur man använder denna. Ang märkningarna på vevaxeldrevet är jag med på detta men sitter det någon märkning på vevaxelstumpen när man tagit bort drevet?
Undanhåller medvetet info nu.
Jag bad dej studera vevaxeldrevet NOGGRANT nu när du har det borta. Det står iallafall så att du har tagit bort det.
Jag är säker på att frågan inte kvarstår när du gjort den översynen.
Ibland måste man bara ta sej an ett råd och ta sej tid att titta själv istället för att fråga.

Re: Byte av främre vevaxeltätning /nollning av vevaxel

Postat: tis 23 dec 2014, 07:20
av volvotomas
hassehorn skrev:V70-98 2,3 R
Skall byta främre vevaxeltätning och "nollat" motorn med kaminställningsmärkena och märket för vevaxeln.Demonterat kamrem/remskiva samt vevaxeldrevet till oljepumpen med tvåbensavdragare. Om nu vevaxeln rört sig en smula vid demonteringen av vevaxeldrevet hur ställer man den rätt? ser ingen märkning på vevaxeln nu när drevet med de två skårade splinsen är avdraget. Har kollat Haynesboken och läst om motorrenovering och här borde stå hur man ställer veven i dödläge.. På tex VW 4-cyl motorer ska 1 ans och 4 ans cylinder stå i topp. Tacksam för tips.
Hej har en fråga angående vevaxeltätningen (pacboxen) hur fick du dit din jag har försökt med massor av fett på både axel och packbox
men går inte på utan att fjädern åker bort det finns ingen running på axeln där packboxen ska på, jag har köpt boxen på mekonomen. Med vänlig hälsning Tomas