Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#3226
Hej!
Har nyligen köpt en V70 -99:a och har lite funderingar kring ett skrapande ljud vid hjulspinn (endast med tracs:en inkopplad) och hårdare inbromsningar när abs:en jobbar. I mina öron väsnas det lite väl mycket för att man ska känna sig lugn. Trodde först att bromsbeläggen var slut, men icke. (Jag vet att det ska väsnas när abs:en jobbar, men tycker fortfarande att det låter onormalt mycket.)

Någon som har koll på om det ska låta mycket på denna modell, eller i annat fall hur man åtgärdar det?
Användarvisningsbild
av Crille
#3258
Har du jämfört med någon annan bil så att du har någon referens ?
ABS låter faktiskt relativt högt inne i bilen när den arbeta.
Vid kraftigt hjulspinn så jobbar även ABS ihop med tracs för att minska hjulspinnet. så det kan förklara att det låter även då.

Har själv inte upplevt detta vid hjulspinn, men jag har inte kört så mycket på halt väglag än sedan jag fick sådana moderna saker i bilen :lol: .

Någon som kan detta bättre kan rätta mig om jag har fel.
av Silverminken
#3263
Jag har inte jämfört abs-ljudet med andra V70 av just denna modell. Dock med S60 och 745 och nyare modeller av andra tillvekare. Och som sagt, jag tycker det låter lite väl mycket i min V70 - precis som om något skrapar mot skivorna fram, som när bromsbeläggen är slut. Men detta är som tidigare nämnt redan kollat, och skivorna är också fina så det verkar inte vara något som skrapar emot.

Har dock hört från en kompis (som tyvärr bor på för långt avstånd för att kunna jämföra) att han också är orolig över skrapande ljud vid hjulspinn och inbromsning i halt väglag med sin V70 -98.

Det kan mycket väl hända att det låter en hel del på de här modellerna, men det känns lite olustigt när man inte vet och det låter mer än någon annan bil man kört...
av 850
#3298
Hejsan!
Jag har en volvo 850 Se-95 har precis samma ljud som dig,ganska irreterande med detta skrap ljud,men tydligen så är det ganska vanligt på dessa modeller,ljudet kommer vid ca:30km/tim.
Jag tror att vi får leva med detta ljud,tyvärr. :cry:
Annars så är det bara att höja volymen på stereon,så slipper man höra eländet :lol:

Hälsn/Tompa
#3444
Hej!

Har just köpt en C70 (-00(-01) med "skrapande" ljud när ABS'en jobbar. Låter konstigt men är nog normalt. Vår "förra" tjänstebil (nya V70-00) som vi hade sedan ny och i fyra år låt precis likadant under hela tiden.

Jag tror nog inte det är något att bekymra sig för.

/Johan

:)

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]