Sida 1 av 4
Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 02:49
av SamSam
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem jag har
Bilen ifråga är en v70 från 99 med B5254S
Har plockat ner ventilkåpa för den läckte och tätat denne
Monterat tillbaka kamrem, självklart varit noggran med markeringar på kammar och vev..
Bytt också lambda i samma veva (notera innan jag startade motorn efter storjobbet ovan) då jag hade felkod på uppvärmningen.
När jag starta bilen då går det otroligt hackit till en början, nästa lite svår startad, kolla felkoder och indikera på misständningar cyl 3 och även 5
Flyttade på stift och spolar, fortfarande misständningar på 3 och 5an,
Plocka ner fuelraile och rengjorde spridare i ultraljudstvätt, fortfarande misstäningar på 3 och 5an
Bytte tillbaka till gamla lambdan, bilen gick mkt bättre, men registrerade misständningar på 3 och 5an
Väntar nu på en ny lambda från volvo!
Undrar om någon kan komma med tips och egen erfarnhet
Har tagit kompprov visar ca 11 - 13 på samtliga
MVH
SAM!
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 06:06
av *pettson*
Vi är logiska.
Du nämner inget om att dom här problemen fanns innan du lyfte på kamkåpan. Jag tar det som om problemen började efter.
Bilen blev svårstartad och går som du upplever det hackigt. Den indikerar feltändning på två cylindrar. Problemet flyttas inte när du flyttar på spolarna.
Du har några alternativ endast, förutsatt att allt annat som är självklart såsom slangar och kontakter är isatt.
1. Du har förväxlat kamaxlarna.
2. Du har fel inställning på timingen. Du har alltså inte fått kamremmen rätt.
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 13:31
av SamSam
Bilen är en kund bil och jag minns inte hur den gick när jag körde in han på lyften, jag har för mig att den gick lite dåligt på tomgång, motorlampan var även tänd också
1- jag tror inte jag har förväxlat axlarna för på den ena (insug) sitter det de en kamaxelgivare/hallgivare del på
2. har kollat noga flera gånger och inställningarna stämmer korrekt, och om jag fått inställningen fel, låt oss säga 1 kugg fel, borde inte misstända så värst.?
Har även märkt att katten blir väldigt varm och glöder och de luktar apa om jag kör för länge på tomgång, misstänker att den inte förbränner elr fettar på för mkt på 3 & 5an som sedan åker ner i katten, men jag har gnista på 3 & 5an, frågan e om timingen är korrekt...
Har någon en bild på markeringar på veven? jag vet vart kamarnas sitter, men veven märker jag alltid upp själv med lite färg,
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 14:52
av Lucif3r
Det är variabla kamdrev på våra motorer. Har du inte använt tolk är risken jävligt stor att du fått det fel.
Att gå efter markeringarna på kamdreven är således totalt meningslöst. Att dom ens finns förstår jag inte riktigt, då dom i 9 av 10 fall bara orsakar problem och felmonteringar. :roll:
Om du fått den så fel som en hel kugg så kommer motorn gå som ett lass skit. En kugg är väldigt mycket. Vid korrekt monteringen är det f.ö omöjligt att få remmen fel.
Sen sitter väl ändå kamaxelgivaren på avgaskammen? För på insugskammen sitter rotor+lock, som på bilar med sepparata tändspolar bara har ett täcklock.
pettson har postat bild på vevmarkeringarna tidigare, så det är bara att söka.
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 20:09
av *pettson*
Men om du lagt på kamremmen enligt konstens regler så behöver du väl inte upplysas om variabla kamdrevets metoder och vilka markeringar som gäller för vad?
Då betyder det ju att du bara gissat och inget annat? Det är väl kanske inte bästa metoden när man jobbar med kamremmar och motorer som inte är av frigångsvarianten.
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 23:35
av SamSam
Lucif3r skrev:Det är variabla kamdrev på våra motorer. Har du inte använt tolk är risken jävligt stor att du fått det fel.
Att gå efter markeringarna på kamdreven är således totalt meningslöst. Att dom ens finns förstår jag inte riktigt, då dom i 9 av 10 fall bara orsakar problem och felmonteringar. :roll:
Om du fått den så fel som en hel kugg så kommer motorn gå som ett lass skit. En kugg är väldigt mycket. Vid korrekt monteringen är det f.ö omöjligt att få remmen fel.
Sen sitter väl ändå kamaxelgivaren på avgaskammen? För på insugskammen sitter rotor+lock, som på bilar med sepparata tändspolar bara har ett täcklock.
pettson har postat bild på vevmarkeringarna tidigare, så det är bara att söka.
Va snackar du om de är B5254S motorn, de är vanliga kamdrem på denna, ingen VVT etc etc,
Kammarn står helt korrekt!!
De är separata tändspolar ja, men på insug sidan finns de en tändlägesgivare ja...
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 23:38
av SamSam
*pettson* skrev:Men om du lagt på kamremmen enligt konstens regler så behöver du väl inte upplysas om variabla kamdrevets metoder och vilka markeringar som gäller för vad?
Då betyder det ju att du bara gissat och inget annat? Det är väl kanske inte bästa metoden när man jobbar med kamremmar och motorer som inte är av frigångsvarianten.
Ja helt korrekt uppfattat, men de är vanlig kamdrev på så långt jag kan se, och enligt våra instruktioner finns de ingen info om variabla kamdrev etc, vet att VVT har en annan procedur vid montering!
Re: Misständningar efter större rep
Postat: mån 26 nov 2012, 23:42
av SubMarine
Jag tror Lucif3r menar att själva kamdreven är justerbara och syftar inte på eventuell variabel kamstyrning. D.v.s att kamdreven går att justera i förhållande till kamaxeln med ett antal grader.
Re: Misständningar efter större rep
Postat: tis 27 nov 2012, 00:30
av SamSam
Ja de går men varför ska man göra de på denna motor?
Re: Misständningar efter större rep
Postat: tis 27 nov 2012, 00:38
av SubMarine
Problemet är snarare att kamdrevens position inte visar kamaxelns faktiska position iom att dreven är justerbara. Man kan alltså inte läsa ut kammarnas position utifrån att titta på markeringarna på dreven. När man ställer in kamtimingen med tolkar så kan man släppa lite på skruvarna till kamdreven för att få dreven att "ta upp slacket" istället för kamaxlarna när man släpper på spännaren så att remmen spänns. Markeringarna på dreven kan då flytta sig en aning även fast kammarna och vev är stilla. Då får man helt exakt kaminställning. Nackdelen är att markeringarna på kamdreven dock inte stämmer med kamaxlarnas position längre.