Sida 1 av 1
ojämn gång
Postat: fre 16 jun 2006, 17:50
av emil_yttervik
är på väg söder ut och känner att bilen går ojämnt.
om man liggar och håller jämn gas med foten drar motorn ojämnt medan man axar upp... varkar vara dålig respons i gasen händer inte mycket förrän man har den i botten ( men det kanske inte ska hända så mycket med en 855 10 ventilare 140 hästare)

.. nån som har ett tips på vad det kan vara? spjällägesgivar, luftmassemätare? ...tacksam för svar Mvh Emil
Postat: fre 16 jun 2006, 21:49
av emil_yttervik
ingen som har varit med om liknande problem?
Postat: lör 17 jun 2006, 20:15
av Perra N
Är det i alla varvtal och farter?
Postat: mån 19 jun 2006, 17:32
av emil_yttervik
jo men jag har upptäckt att den är bara när ac:n är igång.... kan kompressorn gå så pass tungt?
Postat: ons 21 jun 2006, 10:21
av Perra N
En ac-kompressor kan ta upp emot 10 hk, så svaret på din fråga är ja.
Postat: ons 21 jun 2006, 22:16
av calle_g
Om du motorbromsar en längre tid i en backe kan du tydligt känna av när kompressorn slår av & till så du förstår du vilken effekt den stjäl. På min bil så slås kompressorn automatiskt av i typ 30 sekunder om man stampar plattan i mattan så det kan vara därför du inte känner den då men jag vet inte om det är så på alla modeller.
Postat: sön 25 jun 2006, 19:14
av emil_yttervik
aha..... jag provade snurra på komressorn för hand men den kändes inte gå speciellt tungt. men nånting är det som tar en hel del effekt.. tack för svaren
Postat: sön 25 jun 2006, 20:34
av g00ey
Kan du inte koppla ur kompressorn tillfälligt elektriskt och se hur motorn går utan den? Det måste väl finnas en knapp inne i kupén som stänger av A/C:n men för säkerhets skull kan du dra ur sladden till kompressorn så att kompressorns koppling inte slå till (jag tror att även Volvos A/C kompressorer har koppling). När kopplingen inte är tillslagen skall det inte finnas minsta motstånd i kompressorn när man vrider på hjulet.
Kom bara ihåg att motorstyrningen har rutiner som kompenserar för de extra hästkrafter som kompressorn drar genom att höja tomgångsvarvtalet osv (Tror jag - Toyota har det så varför inte Volvo)... Jag vet inte hur motorn uppför sig när styrenheten inser att kompressorn inte slår till om den nu gör det, den kanske inför dessa kompenseringar i blindo...
Går motorn jämnt därefter kan du iaf konstatera att det är A/C:n, om inte så är det sannolikt att felet ligger någon annanstans.
Postat: mån 26 jun 2006, 07:21
av Perra N
Om du inte har magnetkopplingen aktiverad ska där inte vara något motstånd. Först när magneten slår in, blir det tungt.