Sida 1 av 1

bilen fortsätter varva vid växling

Postat: fre 16 jun 2006, 14:49
av Fralle
Hejsan igen.Har en 855 Turbo-94.Mycket fel på den,skratt.När jag kör som vanligt och trampar in kopplingen för att växla så stannar den kvar(varvar upp)på varvtalet nån/nåra sekunder innan den "faller" ned igen.Hög bränsleförbrukning har jag också fått, 1,1-1,2 på landsväg.Frågade för nån vecka ang tomgångsmotorn(volvo trodde det var felet) men glömde igentligen beskriva felet här på volvofurum jag hade vilket jag nu gjorde.Hoppas på ett snabbt svar av nån som kan ge ett bra tips.

Postat: mån 19 jun 2006, 23:36
av import5an
Hejsvejs!
Verkar som ingen har haft detta problem.
Jag har också märkt samma problem med min T5a(ibland). Min varvar upp när jag trampar koppling samman med jag släpper gasen varvar den upp men släpper jag gasen innan jag trampar på kopplingen är den normal! Har ant mig vid detta fenomen men kan ändå vara intressant att veta problemet.

Postat: tor 22 jun 2006, 18:49
av Fralle
import5an skrev:Hejsvejs!
Verkar som ingen har haft detta problem.
Jag har också märkt samma problem med min T5a(ibland). Min varvar upp när jag trampar koppling samman med jag släpper gasen varvar den upp men släpper jag gasen innan jag trampar på kopplingen är den normal! Har ant mig vid detta fenomen men kan ändå vara intressant att veta problemet.
Hej.Exakt som din beskrivning.Och det där med att om man släpper gasen först var pricken över i:et.Men nu har bilen stått nåra dar förutom nåra kortkörningar, och nu är det inte samma nivå på felet.Varvar fortfarande upp men inte lika mycket.Och bensinförbrukningen har gått ner till det normala.Fattar ingenting.Kan det vara nåt problem med automatchoken?Finns det nån sån förresten,skratt.

Postat: tor 22 jun 2006, 19:13
av sfr jocke
testa att smörja upp tomgångsmotorn :wink:

Postat: fre 23 jun 2006, 09:22
av Ricaro
Skulle börja med att kolla så vajerna går fritt och att smörja vredet som vajern är ansluten till vid motorn. (hoppas ni förstår hur jag menar) Men har för mig att de sitter under plastlocket i närheten av fördelaren. Sitter nog med en torx bara och sedan lyfta av locket.

Postat: fre 23 jun 2006, 13:42
av calle_g
Tyvärr kan jag inte komma med någon lösning på problemet, om det nu är ett problem, för min Turbo har lidit av samma sjuka av och till under 13.000mil men jag har inte lagt någon vikt vid det hela. Ska bli intressant att se om denna tråd kan leda till någon förklaring på fenomenet.