Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Merlin.swe
#161
Kan någon svara på detta tro...

Hör ett klapprande ljud från vänster sida av bilen (Volvo 850) när jag kör över ojämnheter. Förmodligen är det glapp i någon del av upphängningen. Kan inte riktigt avgöra om ljudet kommer från fram- eller bakvagnen men har nyligen bytt länkarmen på vänster fram så det borde inte vara därifrån ljudet kommer (om det inte är någon annan del där som låter).

Min fråga är hur kollar man om det är glapp i lederna? Känner man det genom att lyfta bilen och rycka i hjulet med händerna eller måste man bända med något verktyg vid de olika lederna och se om det glappar?
av Antosa
#177
Hej

Ljudet kommer med all säkerhet från några sorts stag å bussningar som sitter ihop med krängningshämmaren fram. Om du tittar in bakom framhjulet så har du ett "stag" som går lodrätt och sitter ihop med krängningshämmaren med bussningar. Dom hade jag fel på, på min s70, med samma resultat som du, ett klapprande ljud vid körning i håligheter.
av kartom
#498
Hej

Är det en kombi?
Mitt tips är då bakre stötdämparfästena. De är en liten lustig gummi/stålkonstruktion som inte känns helt lyckad.

Man kan mycket enkelt komma åt dem från insidan av bagaget:
1. Tag bort de lösa panelerna som täcker reservhjulet.
2. Lossa de skruvar som håller den panel som sitter närmast ryggstödet på baksätet.
3. Nu ser du stötdämparfästena. Se om de verkar glappa. (Underlättar om du hissat upp bilen)

Nya fästen kostar ca 300 kr (original) om jag minns rätt. De är enkla att byta, lossa bara skruven på stötdämparen och sedan lossar du de två skruvarna som håller fästet. OBS! De kan vara rostiga så angrip dem gärna med rostlösningsolja etc innan du lossar dem. Jag lyckades dra av ena skruven med en hel del extra arbete som följd :(
av ola2
#10557
Hej

Byt bussningar till krängningshämmaren fram. Byt också stabilisatorstagen (finns på biltema billigt). Dessa komponenter blir glappa med åren=det börjar klappra över ojämnheter.

/Ola
av Gillis
#10636
"Byt bussningar på krängningshämmaren"! Javisst men hur? Har du nån bra beskrivning vad som behövs och om det är mycket att demontera?
Har själv liknande problem, tror jag, det kan ju också vara fjäderbensfästet som låter!
av matslarsson
#10647
Stabilisatorstagen (Biltema art.nr 72-336) för 119kr verkar vara typiska bovar. Vår 850 fick vi byta båda två på, blev enorm förbättring.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]