Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TonyMyMan
#665335
Hej

Men om du har provar att byta instrument till ett som du vet SRS-lampan tänds på så är det nog inte det som är felet.

Transistorn som jag bytte sitter väl ca 8cm rakt ovanför SRS-lampan, jag har en bild jag kan maila. Det är baksidan på VDO-instrumentet under den svarta skyddsplasten som man får skruva loss. På mitt VDO-instrument så hade denna transistor helt bränts bort det var därför väldigt lätt att förstå att det var det som var felet.
På elschemat så finns den på sidan 192 där den är benämd "4/5" och SRS-lampan "11/77".
Det finns några saker du kan kolla/mäta dig fram med en multimeter.

1. När VDO-instrumentet sitter inkopplat och instrumentbrädan är bortplockad så kommer man åt att mäta med en multimeter mellan jord (typ gångjärnet i dörren) och på B3 (grön/brun kabel). "B" är den vänstra kontakten på ovansidan VDO-instrumentet om du sitter i förarsätet, se även sid 193. Om du mäter där när du vrider på tändningen ska du ha en högre spänning (har för mig jag hade lite drygt 8V) i 10 sek för att sedan sjunka till bara någon volt.

2. SRS-lampan får sin matningsspänning ifrån A18 som alltid ska vara ca 12V mot jord när tändningen är på.

3. Du kan också mäta resistansen, när tändningen är av, mellan jord och A17 som ska vara förbunden med jord (visa 0 ohm).

Om dessa tre saker fungerar men ändå inte SRS-lampan tänds i 10sek när man vrider på nyckeln så är det troligt att transistorn är trasig.

//Tony
av Freedrik
#671719
Jag hade samma fel!!! Min transistor hade skakat loss och satt bara fast i ett ben. Nu är den bytt, lampan lyser och i morgon blir det ombesiktning!

Tack TonyMyMan och alla som har hjälp till!!!

Fredrik
av Cervo70
#1065388
Hej,
Samma fel för mig också på en Volvo 850 -95. Tack TonyMyMan för grym felsökningsguide! Jag felsökte enligt de stegen och kunde konstatera att signalerna gick fram till de två kontakterna i instrumenthuset som de skulle. Det stämde klockrent med B3 som i mitt fall hade 8,35V i 10Sek sedan 1,25 V kontinuerligt. Att lamporna var hela testade jag med 9V batteri och trädgårdsståltråd utifrån instrumenthuset.
Tillägg - Jag kunde inte se några tecken på fel på min transistor eller i anslutningen, men bytte den ändå. Och vips så tändes SRS som den tidigare gjort. Så djäkla gott!!! Artikelnumret på Elfa stämmer fortfarande, beställde där. Pris 70 öre + frakt. Klart Överkomligt! (Tilläggas bör att jag kan mycket lite om elektronik, men fixat ändå. Killar kan!)
av 8551995
#1287425
Cervo70 skrev: tor 07 apr 2016, 22:28 Hej,
Samma fel för mig också på en Volvo 850 -95. Tack TonyMyMan för grym felsökningsguide! Jag felsökte enligt de stegen och kunde konstatera att signalerna gick fram till de två kontakterna i instrumenthuset som de skulle. Det stämde klockrent med B3 som i mitt fall hade 8,35V i 10Sek sedan 1,25 V kontinuerligt. Att lamporna var hela testade jag med 9V batteri och trädgårdsståltråd utifrån instrumenthuset.
Tillägg - Jag kunde inte se några tecken på fel på min transistor eller i anslutningen, men bytte den ändå. Och vips så tändes SRS som den tidigare gjort. Så djäkla gott!!! Artikelnumret på Elfa stämmer fortfarande, beställde där. Pris 70 öre + frakt. Klart Överkomligt! (Tilläggas bör att jag kan mycket lite om elektronik, men fixat ändå. Killar kan!)
Kan du möjligen hjälpa mig med hur man vet vilka stift som är A17 / A18 ?
Jag har exakt samma problem som er andra med min 855 -95.
Har mätat B3 och konstaterat att jag har 8,5 respektive 1,25 volt, så långt är det ok.
B3 hittade jag med hjälp av beskrivningen 3:e stiftet med grön/brun kabel, men som sagt hur hittar jag dom andra?
av 8551995
#1287584
Hej igen!
Mina problem är lösta, jag bytade hela kretskortet i mätarhuset och nu lyser SRS lampan som den skall.
Kan mycket väl ha varit den berömda transistorn som falerade, kanske bytar transistorn på det trasiga kortet
längre fram så har jag ett i reserv.
Mvh
av zorce
#1414625
Tjenare,
Har samma problem som er andra med SRS lampa som inte tänder sig.
Hade isär instrumentet och mätte lite men kunde inte se något uppenbart och får inte liv i srs lampan, bytte plats på en lampa till en som jag ser fungerar men samma problem. Någon uppenbar transistor ser jag inte heller. Sitter något större 6pinnars inkapslat på kortet i närheten. Att tillägga är att jag har en 945 från 97 och därför kanske också har ett annat instrumentkluster än er andra. Några tips på hur jag löser detta?
Bild på mitt kluster 6pinnars kapseln sitter på baksidan högst upp i bild. 6 paddar i rad. Min SRS lampa sitter på plats 4
vänster sida av lampan går på baksidan av kortet med en tråd enligt den streckade linjen upp till negativ pol - pinne 1 på kapseln.
https://photos.app.goo.gl/DQppu8KNrG3KLvMn8
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1414689
Föreslår att du postar i rätt forumskategori istället. 940 har HELT annat elsystem och instrumenthus än 85x70.

Jag kan dock säga att signalerna till varningslamporna går raka spåret, inga komponenter eller liknande(förutom generatorn och någon mer som har ett pull-down motstånd).

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]