- tor 26 jul 2012, 09:48
#665335
Hej
Men om du har provar att byta instrument till ett som du vet SRS-lampan tänds på så är det nog inte det som är felet.
Transistorn som jag bytte sitter väl ca 8cm rakt ovanför SRS-lampan, jag har en bild jag kan maila. Det är baksidan på VDO-instrumentet under den svarta skyddsplasten som man får skruva loss. På mitt VDO-instrument så hade denna transistor helt bränts bort det var därför väldigt lätt att förstå att det var det som var felet.
På elschemat så finns den på sidan 192 där den är benämd "4/5" och SRS-lampan "11/77".
Det finns några saker du kan kolla/mäta dig fram med en multimeter.
1. När VDO-instrumentet sitter inkopplat och instrumentbrädan är bortplockad så kommer man åt att mäta med en multimeter mellan jord (typ gångjärnet i dörren) och på B3 (grön/brun kabel). "B" är den vänstra kontakten på ovansidan VDO-instrumentet om du sitter i förarsätet, se även sid 193. Om du mäter där när du vrider på tändningen ska du ha en högre spänning (har för mig jag hade lite drygt 8V) i 10 sek för att sedan sjunka till bara någon volt.
2. SRS-lampan får sin matningsspänning ifrån A18 som alltid ska vara ca 12V mot jord när tändningen är på.
3. Du kan också mäta resistansen, när tändningen är av, mellan jord och A17 som ska vara förbunden med jord (visa 0 ohm).
Om dessa tre saker fungerar men ändå inte SRS-lampan tänds i 10sek när man vrider på nyckeln så är det troligt att transistorn är trasig.
//Tony
Men om du har provar att byta instrument till ett som du vet SRS-lampan tänds på så är det nog inte det som är felet.
Transistorn som jag bytte sitter väl ca 8cm rakt ovanför SRS-lampan, jag har en bild jag kan maila. Det är baksidan på VDO-instrumentet under den svarta skyddsplasten som man får skruva loss. På mitt VDO-instrument så hade denna transistor helt bränts bort det var därför väldigt lätt att förstå att det var det som var felet.
På elschemat så finns den på sidan 192 där den är benämd "4/5" och SRS-lampan "11/77".
Det finns några saker du kan kolla/mäta dig fram med en multimeter.
1. När VDO-instrumentet sitter inkopplat och instrumentbrädan är bortplockad så kommer man åt att mäta med en multimeter mellan jord (typ gångjärnet i dörren) och på B3 (grön/brun kabel). "B" är den vänstra kontakten på ovansidan VDO-instrumentet om du sitter i förarsätet, se även sid 193. Om du mäter där när du vrider på tändningen ska du ha en högre spänning (har för mig jag hade lite drygt 8V) i 10 sek för att sedan sjunka till bara någon volt.
2. SRS-lampan får sin matningsspänning ifrån A18 som alltid ska vara ca 12V mot jord när tändningen är på.
3. Du kan också mäta resistansen, när tändningen är av, mellan jord och A17 som ska vara förbunden med jord (visa 0 ohm).
Om dessa tre saker fungerar men ändå inte SRS-lampan tänds i 10sek när man vrider på nyckeln så är det troligt att transistorn är trasig.
//Tony