Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#657550
apersson850 skrev:När man motionerar kolvarna kan man använda gamla uppslitna belägg som stopp. Slå bort beläggresterna och lägg bara i stålplattorna som du får över i oket, mellan kolvarna och skivan. Pumpa tills det tar stopp och tryck sedan tillbaka kolvarna igen. Tänk dock på att inte ta bort båda beläggresterna och börja tryck tillbaka den ena kolven, för om den andra går lätt hoppar den ut då.

På så sätt klarar man sig även om flickvän eller annan medhjälpare saknas.

Skölden bakom skivorna är förresten främst till för att det inte ska stänka för mycket vatten på skivan.
Det var därför jag höll emot på den andra kolven, helt ensam brukar inte folk vara ;)
#658243
Efter att jag nu haft nya grejjerna monterade på bilen ett par dagar, så vänder jag mig till er för ytterligare hjälp.

1) Färdbromen tjuter när man bromsar. Blir värre när bromsarna är varma... Åtgärd? Räcker det med skrikdämpningsplattor?

2) Handbromsen har jag försökt att justera, men den nyper inte till ordentligt. Tar bra, men även om jag sliter så mycket jag orkar i handtaget, så nyper den inte åt. D.v.s., jag kan fortfarande åka med bilen, även om det är rejält med motstånd. Har enbart justerat på backarna vid båda hjulen.

EDIT: Det märkliga med handbromsen är att om man t.ex. stannar till och parkerar bilen i en uppförsbacke, och drar åt handbromsen, så beter dig handbromsen enligt punkt 2 ovan. Men om man däremot, med handbromsen fortfarande åtdragen så hårt man kan, rullar bakåt... så kan jag dra åt handbromsen ytterligare 4-7 steg. Och DÅ låser den.
Senast redigerad av 2 LionKing75, redigerad totalt 0 gång.
#658259
LionKing75 skrev:
Alfredo skrev:Min handbroms tar så att hjulen låser sig på asfalt, justerade efter Pettsons tråd på detta forum med bilder.
Tack för det inlägget Pettson.
Länk?
Är tvungen att erkänna att Jag vet inte hur man länkar, men det var för ett år sedan ungefär.
#658823
Nu har jag ÄNTLIGEN fått min handbroms att fungera som den ska.

Jag tänkte "gör om - gör rätt", men demonterade inte allt. Bort med hjulen och påbörja Operation: Fixa handbroms.

Guide:
1) Släppte på justeringsskruven bakom handtaget till handbromsen, tills det tog stopp (med lätt fingerkraft).
Tips: Öppna den lilla luckan i facket mellan stolarna. Där under finns en stor torx (T50, eller någe), som är justeringsskruven.

2) Spände ut, och justerade backarna vid hjulen.
Tips: Gängade med en lagom stor skruvmejsel i hålet på bromsskivan tills jag inte kunde gänga mer. Backade därefter 2-3 hack, tills jag kunde snurra på skivan för hand.

3) Spände justeringskruven bakom handtaget till handbromsen.
Tips: Den spänner åt hela tiden när man skruvar, så min rekommendation är att dra åt lite grann, så man känner ett lättare motstånd i handtaget när man drar. Sedan åker man ut och känner hur den tar... och justerar därefter.

Svårare än så var det inte.

OBS: Så här gjorde jag på MIN bil, och jag varken garanterar eller är ansvarig för att det fungerar på DIN. Detta görs på eget ansvar...
#659071
LionKing75 skrev:Efter att jag nu haft nya grejjerna monterade på bilen ett par dagar, så vänder jag mig till er för ytterligare hjälp.

1) Färdbromen tjuter när man bromsar. Blir värre när bromsarna är varma... Åtgärd? Räcker det med skrikdämpningsplattor?

Det och bestämd bromsning bör göra jobbet, fisbromsa är din värsta fiende.

2) Handbromsen har jag försökt att justera, men den nyper inte till ordentligt. Tar bra, men även om jag sliter så mycket jag orkar i handtaget, så nyper den inte åt. D.v.s., jag kan fortfarande åka med bilen, även om det är rejält med motstånd. Har enbart justerat på backarna vid båda hjulen.

Läs min guide jag skrev, du ska justera inne först så långt ut du kan med handbromsen i läge ner. SEN justerar du vid hjulen och SEN kan du justera det sista i bilen.

EDIT: Det märkliga med handbromsen är att om man t.ex. stannar till och parkerar bilen i en uppförsbacke, och drar åt handbromsen, så beter dig handbromsen enligt punkt 2 ovan. Men om man däremot, med handbromsen fortfarande åtdragen så hårt man kan, rullar bakåt... så kan jag dra åt handbromsen ytterligare 4-7 steg. Och DÅ låser den.
Det har jag läst om innan, vet inte om min beter sig så. Men enligt pettson vad jag kommer ihåg handlar det om att rengöra grejerna ordentligt. Samt en korrekt montering. Verkar som problemet uppstår på biltema backar mer. Men om det är igentliga bekymmret ställer jag mig tveksam till.
av *pettson*
#659077
Problemet uppstår bland annat med biltemas backar och det är inte backarna i sej som är problemet även om dom inte är identiska med orginalet om vi hårddrar det.
Monteras dom som man SKA göra. Så finns inget problem. Men tar man en genväg, eller inte gör det tillräckligt noggrannt så uppstår ett problem.
Man ska ALLTID nollställa backarna mot innerstoppen. Gör man inte det så blir det trassel med allt utom identiskt lika backar som satt innan, sen spelar det ingen roll vart dom kommer ifrån.
I det här fallet är biltemas backar ett par millimeter kortare vid anslagen och vips blir där en glipa som måste justeras in genom att släppa mera på vajrarna, och framförallt DRA UT vajrarna så expandrarna kan sjunka ihop. När så är gjort finns inget problem mera som beror på det.

Jag gjorde en guide hur det ska göras för att fungera framåt och bakåt. Bara att läsa och göra, svårare är det inte.
#659147
*pettson* skrev:Problemet uppstår bland annat med biltemas backar och det är inte backarna i sej som är problemet även om dom inte är identiska med orginalet om vi hårddrar det.
Monteras dom som man SKA göra. Så finns inget problem. Men tar man en genväg, eller inte gör det tillräckligt noggrannt så uppstår ett problem.
Man ska ALLTID nollställa backarna mot innerstoppen. Gör man inte det så blir det trassel med allt utom identiskt lika backar som satt innan, sen spelar det ingen roll vart dom kommer ifrån.
I det här fallet är biltemas backar ett par millimeter kortare vid anslagen och vips blir där en glipa som måste justeras in genom att släppa mera på vajrarna, och framförallt DRA UT vajrarna så expandrarna kan sjunka ihop. När så är gjort finns inget problem mera som beror på det.

Jag gjorde en guide hur det ska göras för att fungera framåt och bakåt. Bara att läsa och göra, svårare är det inte.
Det skulle vara kanon om du kunde länka till din guide. Jag har sökt igenom på forumet, men får MASSOR med träffar...
av *pettson*
#659308
Jag förstår att du ber mej leta.
Men jag känner nog att jag får lika många svar som du och min tid är lika värd som andras.
Så jag får nog be dej leta själv ändå. Ett tips är ju att leta efter inlägg med mej som skapare och som handlar om handbroms. Då bör det inte bli så mycket trots allt.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]