Sida 1 av 1

Växellåds funderingar 850glt 92-man låda..

Postat: lör 10 jun 2006, 22:44
av vwmania
Hejsan står i faggorna att byta låda på bilen.Har fått konstaterat att lagren/dreven i lådan sjunger på sista versen(Missljud) har iof låtit om lådan dom sista 3000 milen men börjar bli nojjig :shock: oljebyten har inte hjälpt och nu har packboxen bakom svänghjulet sagt upp sig med..
Nu till frågan vilka årsmodeller är lådorna lika på? Är som sagt en 92 med manuella lådan sedan om utväxlingen inte är riktigt samma kvittar så länge det inte är en turbo låda.Tänker mest på infästningar o dyl en sak till i verkstadshandboken står det att ingående axeln i lådan är belagd med någon legering som gör att man inte ska smörja den vid kopplingsbyte.Litar inte på att den beläggningen sitter kvar grejjorna börjar ju få lite mil o år på nacken.Någon med tipps på bra smörja göra som vanligt o kasta på lite grafit fett?? Blev ett långt inlägg men väldigt tacksam för svar//Mvh Andreas

Re: Växellåds funderingar 850glt 92-man låda..

Postat: mån 19 jun 2006, 10:48
av *pettson*
vwmania skrev:Hejsan står i faggorna att byta låda på bilen.Har fått konstaterat att lagren/dreven i lådan sjunger på sista versen(Missljud) har iof låtit om lådan dom sista 3000 milen men börjar bli nojjig :shock: oljebyten har inte hjälpt och nu har packboxen bakom svänghjulet sagt upp sig med..
Nu till frågan vilka årsmodeller är lådorna lika på? Är som sagt en 92 med manuella lådan sedan om utväxlingen inte är riktigt samma kvittar så länge det inte är en turbo låda.Tänker mest på infästningar o dyl en sak till i verkstadshandboken står det att ingående axeln i lådan är belagd med någon legering som gör att man inte ska smörja den vid kopplingsbyte.Litar inte på att den beläggningen sitter kvar grejjorna börjar ju få lite mil o år på nacken.Någon med tipps på bra smörja göra som vanligt o kasta på lite grafit fett?? Blev ett långt inlägg men väldigt tacksam för svar//Mvh Andreas
årsmodell 92-94 passar.. tidiga 95 passar.. sen 95 och senare passar rent mekaniskt men har inte samma uttag för hastighetsmätaren. DOCK om man konverterar genom att ansluta hastighetsmätarkabeln till vänster ABS givare är problemet löst. Glöm inte att ta en låda med samma utväxling.
Ingående axelns skyddshylsa är ofta full med skräp på in och utsidan. Ta bort och tvätta den.. Fetta in axeln med ett fett som INTE innehåller mineralolja.. Samma med axelskyddets utsida.. Detta så urtramplagret glider lätt.. Samma där .. inget med mineralolja i.. Skydda packboxen vid påförandet (lådans packbox vid ingående axeln).

Postat: mån 19 jun 2006, 13:30
av Perra N
Grafitfett eller aluminiumfett brukar jag använda till splinesen, och det funkar klockrent.

Postat: tor 22 jun 2006, 19:59
av vwmania
Tackar:) Ska riva ner bilen nästa helg har fått tag på en låda från en 93ans glt så antar att utväxlingen är samma?
Mvh//Andreas