Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Har en V70 2,5T AWD som käns som det bryter och lite oljud i bakvagnen när man svänger, men ibland är det OK.

Jag bytte till sommar däck för en tid sen och efter det har ljudet från bakvagnen kommit.
Jag märkte att fram däcken var aningen snedslitna och valde därför att sätta dessa däck bak efter att suttit 2 sommrar fram.
Annars är mönsterdjupet ganska lika köptes nya sammtidigt.
Kan det vara något i AWDn som farit eller på väg att fara eller skall jag skifta tillbaka fram däcken till fram.
Jag har även ett klongkande ljud när jag lägger i backen lästom att det kan bero på någon bussning?

Håppas det inte blir alltför dyrt.

Jan
Användarvisningsbild
av sidhabo
Putta lite på avgassystemet på olika ställen. Upp/ner. Vänster/höger. Och se ifall du får fram nåt ljud.
Om ja, kolla alla upphängningar.
av *pettson*
Din visko har sagt upp sej, den spärrar då fullt mellan fram och bak. När du svänger så håller bilens fram och bakhjul olika hastighet, men just nu tvingas dom hålla samma, och då bryter det på rätt så bra. Den är alltså odiffad mellan fram och bak nu.
Åtgärd= byte visko
Användarvisningsbild
av ketto
En åtgärd om du vill fortfarande åka me bilen och letar efter en beg eller ny visco, de är att plocka av kardan! Då slipper du brytningen och mer haveri!
Hej

Tack för alla svar.

Vad skall man tänka på när man letar efter en ny passar alla visko från 1997-2000? Och även XC 70 modeller?

Vad skulle ni göra köpa ny dyr som håller eller från skroten som man inte vet hur länge den håller. Och ska man välja en lång milare eller kort från skroten? En lång milare bör ju vara bytt?

Hur är det att ta bort kardan? kan man köra så länge eller bara en nödlösning?

Jan
Användarvisningsbild
av ketto
Då ja ägde AWD så dom inget! Men ska man verkligen va hård så ska de vara en 2:a, men verkar vara olika på SPB stationer!
av *pettson*
Köp en med exakt samma nummer ifrån skroten.
Ta så lågmilat du kan i förhållande till pris.
Se till så det är några månaders garanti på den.
Prova den omgående genom att köra i cirkel både framåt och bakåt för att testa viskon.
Sen är det bara att köra som vanligt.
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]