Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
Hejsan!

Var och besiktigade bilen i lördagsmorse och fick en liten "att göra" lista, :-)-)

Fick bland annat spindelled höger glapp och styrled yttre bägge sidor glapp :evil:

Har hört att det finns 2 typer av länkarmar för 850, en variant i aluminium med löstagbar spindelled och en
lite nyare variant i stål med fast spindelled. :|

Jag undrar hur vet man vilken länkarm man har om man kollar? Kan man kolla genom att bara titta på den?
Jag har aldrig meckat något med framvagn förut så tips och trix är till stor hjälp!

Vad gäller styrlederna antar jag att man tar bort bulten och räknar varven när man vrider/skruvar av själva armen?

Bilen ifråga är en 855GL -94 med den gamla fronten 8)

Tacksam för svar :!:

Med vänliga hälsningar Kompe
Användarvisningsbild
av taxi
Aluminiumbärarmen med lös spindelled känns igen på ledens tre fästskruvar, går inte att missa om du tittar.
När jag bytte styrled mätte jag före och efter, men det duger nog inte, gör en fyrhjulsinställning efteråt. Gäller både byte av bärarm och styrled. Om du enbart skulle byta en spindelled kanske du skulle slippa hjulinställning, det törs jag inte säga nåt om.
Användarvisningsbild
av Kompe
En 4 hjulsinställning står på listan då jag ändå snart ska byta fjädrar och dämpare 8)
Ska kolla upp om leden har 3 skuv :D
av Xynter
Om du ska byta bägge så spelar det ingen roll vilken sort du tar. Men då måste det göras en fyrhjulsinställning eftersom att de kan skilja en hel del på länkarmarna.

Spelar det roll hur länge värmaren ä[…]

Sonens bil har blivit extremt svårstartad oc[…]

EX60

Ett tips för den som vill kika irl och har v&[…]

ja, alla nät stängs inte över en na[…]