Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malkus
#640667
Hej!

Vet någon här om ljuddämparen bak är av samma modell på bifuel som AWD modellerna?

Fram till december 1999 hade de enekl ljuddämpare bak men fram till mars 00 övergick volvo till dubbla ljuddämpare bak med med ett utblås...

Mvh

Malkus
Användarvisningsbild
av Nexus
#640735
fattar inte riktigt vad du menar. Mig veterlingen så har inte bifuel dubbla dämpare bak. dvs en på höger resp vä sida.
........
av Malkus
#640810
Hej!

Jo det har de. Dubbla ljuddämpare men bara ett utblås. Sista tre produktionsmånaderna av v70 bifuel innan nya karossen kom... Ser på bildlika dant ut som ett system till en awd... Har fått utdrag från bilia på detta.. Alla eftermarknadssystem som jag hittat passar bara till de tidigare med enkeldämpare bak..:/

Med vänlig hälsning,

Malkus
av Malkus
#641280
Jag får nog göra en pudel på detta. Fel info från bilia... Möjligen samma system som v70 classic.. Två dämpare på rad o inte höger vänster dvs..

Med vänlig hälsning,

Malkus
Användarvisningsbild
av Nexus
#641350
det låter mera rimligt, awd har ju dämparna bak lite p g a utrymmes brist under bilen.
2 på rad har sista modellerna det är vi överens om :D
av OT1
#1456280
Hej! Mellandämparen för min V70 Bifuel (årsmodell 2006 - miltal 37000) med motorkod B5244SG har börjat rosta sönder. Bilias biltekniker nämnde att det är endast det yttre höljet som är oroblemet och rekommenderade att jag skulle fortsätta köra till det går hål i den inre olåten och det blrjsr bluddra.

Kollade dock ned Bilia's reservdelskillar och mellansatsen har nr. 30645775 samt rörsats inkl bakre dämpare har nr. 30645778. Kostnad för en halvsats skulle kosta ca 12000 kr. Fanns inga system tillgängliga hos Volvo Bilia.

Sökte på nätet och fann atg en halvsats till en vanlig V70 skulle kosta ca 3800 kr men att den inte passade till min bil beroende på motorkod m.m.

Laborerat på nätet och får fram den bakre stora dämparen men inget kring mellandämpare och rörsats.
En stor prisskillnad för original och eftermarknad. Avgassystem i Bromma skulle kunna plocka ihop ett halvvsystem för ca 8000. Sen verkar vissa verkstäder vara rädda för att befatta sig med en gasbil för avgasarbeten.

Funderar på om mellandämparen är densamma för en vanlig v70 och v70 bifuel..i så fall kan man ju köpa en eftermarknadsprodukt....
av Hempa
#1459342
Hej,

Samma problem här på min bi-fuel 2004 med 28 000 på mätaren. Främre röret släppte från katen på hemväg från semestern, fick akuthjälp med att svetsa ihop den. När jag nu pratade med min mek så kunde han inte få tag i avgassystem så han skulle kolla om han kunde reparera istället. Min värmesköld ser likadan ut.

Jag har också lite bekymmer med att den går lågt, särskilt med tung last, och det borde den ju inte om Sachsarna är i gott skick. Få se vad som går att göra åt den saken.

/Henpa
av OT1
#1459353
Hej Hempa! Tack för info, verkar som om vi som köpt Volvo bifuel som privatpersoner en gång i tiden får stora reparationskostnader. Syftet är ju att vi tänkte på miljön men att deg är så stora skillnader på reparation samt även standardservice får mig att fundera på om det en var klokt att köpa denna bifuel. Har även bytt packboxar, drivaxlar, spjällhus 2 ggr samt gasregulator 2 ggr förutom standard service. Den servicen är dessutom ca 1000 dyrare än en service för en standard V70. 3500 kr i stället för 2500 hos bilia. Ser ingen skillnad på mellandämparen hos exempelvis Biltema, V-Parts mot den jag har. Slutdämparen verkar ok så jag kanske enbart byter mellandämparen. 2025 måste jag nog plugga gastanken. Faller för åldersstrecket. Ett tips. Ska du byta gasregulator så kostar det ca 4500 kr hos Sustaina bil i Ockelbo. Bilia tar 15000. Tröttnade på att betala 15000 då jag gjort detta en gång. Sustaina tittar även på lösningar för gastankar då dessa faller för åldersstrecket. Bilia tar 7500 ca för att byta spjällhus.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]