Sida 1 av 3

Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: tis 27 mar 2012, 19:22
av simonlol
Hej,

Ska byta kamrem på min 850 SE 10V -95 och behöver en tolk. Den enda som jag har hittat är denna http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... vo-191450/ från biltema. Fungerar den till min motor eller vart kan man annars hitta en som gör det?

Med vänlig hälsning,

Re: Tolk till Volvo 850

Postat: tis 27 mar 2012, 23:07
av Hasse53
Det behövs ingen tolk när du byter kamrem på en 10V. Köp en verkstadshandbok. Där ser du hur det skall göras. Sen är det ju säkrast att samtidigt byta ut alla rullar. Kolla vattenpumpen noga. Vid tveksamhet byt ut.
Mvh/Hasse

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: ons 28 mar 2012, 08:24
av js1
Det du länkar till är ingen tolk utan bara ett låsverktyg för att dreven inte ska flytta sig. Den behövs inte om du tar det försiktigt och är noga mer markeringarna före och efter monteringen. Vill du göra det helt hundra får du skaffa en tolk hos Volvo.

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: ons 28 mar 2012, 10:52
av SubMarine
Är det inte en tolk till vevaxel och kamaxel på bilden? Ser ju ut som den man sätter fast på baksidan av kammarna. Vore bra om någon kunde bekräfta för jag är spekulant på samma verktyg :)

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: ons 28 mar 2012, 11:19
av js1
SubMarine skrev:Är det inte en tolk till vevaxel och kamaxel på bilden? Ser ju ut som den man sätter fast på baksidan av kammarna. Vore bra om någon kunde bekräfta för jag är spekulant på samma verktyg :)
Det stämmer nog, ser faktiskt så ut. Jag var för snabb där. 8)

Re: Tolk till Volvo 850

Postat: ons 28 mar 2012, 14:15
av simonlol
Hasse53 skrev:Det behövs ingen tolk när du byter kamrem på en 10V. Köp en verkstadshandbok. Där ser du hur det skall göras. Sen är det ju säkrast att samtidigt byta ut alla rullar. Kolla vattenpumpen noga. Vid tveksamhet byt ut.
Mvh/Hasse
Varför behövs inte det? Är det inte justerbar kamaxel på 10V? För vad jag har lärt mig så behöver inte kamaxeln stå rätt bara för att markeringarna på kamdreven gör det.

Så det är anledningen till att jag vill ha en tolk istället.

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: ons 28 mar 2012, 18:47
av olindh
Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: tor 29 mar 2012, 21:58
av farbrornilsson
Det är ingen som råkar sitta på måtten så man kan bygga ihop sig en egen?

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: fre 30 mar 2012, 08:41
av kenlav
olindh skrev:Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.
Och varför är denna inte till 10v ? Passar till Twin Cams enligt texten och Twin Cam är det på 10v oxå samt kamdrev som kan justreras. Kanske Pettson kan reda ut detta.

Re: Kamrems tolk till Volvo 850

Postat: fre 30 mar 2012, 09:09
av simonlol
kenlav skrev:
olindh skrev:Det kan vara bra med en tolk så att man är säker på att axlarna står rätt. Tyvärr är den tolken inte till 10 ventilsmotorerna. Ska man ha en sån får man nog tillverka en själv tyvärr.
Och varför är denna inte till 10v ? Passar till Twin Cams enligt texten och Twin Cam är det på 10v oxå samt kamdrev som kan justreras. Kanske Pettson kan reda ut detta.
Funderade med på detta. Det är bara till Reanult motorerna som det står i beskrivningen att den endast passar till 20v, som jag förstår det iaf.