ECC V70 GLT -99
Postat: tor 25 maj 2006, 16:20
Hej!
har surfat runt på en del olika fourm och letat svaret på min fråga. OM jag har en defekt ECC eller inte?! Jag har skaffat mig en uppfattning själv om vad som ska/behövs göras men vill gärna höra vad någon "know-how" kille tycker/tror.
Symptom.
1. Vid tomgång (ca 1500rpm, AC påslagen). Förändras motorvarvtalet med till och frånslagning av kompressorn. Tidsintervallet är ca 2-3s.
2. Under körning hörs ett tydligt distinkt knäppande ljud från höger passagerarsida. intervallerna ca 2-4s. Bilen går ryckigt map. kompressorns intervaller.
3. När motorn slås av hörs ett kraftigt väsande ljud bakom instrumentpanelen. Mittåt till. Om jag ska försöka beskriva det så låter det som om en tryckbehållare som tappar sitt tryck. Kan även höra ett väsande ljud från "lådan" där kompressorn är belägen.
4. Det kommer fortfarande kyla.
Som ni kanske förstår så är det de täta till-/frånslagsintervallerna jag hakar upp mig på.
Med det i bagaget har jag några specifika frågor.
1. Jag har fått indikationer om att materialet i kondensorn böts kring -98 till ett mindre korrosionsbenägetmaterial/konstruktion. Stämmer det?
2. Vad säger TIE om reparationen kondensorbyte? Specifikt rostskyddet?
3. Hur stort läckage kan man acceptera i en klimatanläggning? Jag menar att det kommer att läcka är utom tvivel med det material som finns i bilars klimatanläggningar men hur ofta är acceptabelt att måsta fylla på?
4. Det väsande ljudet som man hör när man slår av bilen är det endast en tryckutjämning mellan låg- och högtryckssida i anläggningen? Det kan inte vara en felindikation någonstans?
5. OM, man felsöker på verkstad vad bör MINST ingå i en sådan felsökning och vad bör det kosta?
Puuh...Det var mycket text men jag hoppas att någon har ork att hjälpa mig.
// Percy
har surfat runt på en del olika fourm och letat svaret på min fråga. OM jag har en defekt ECC eller inte?! Jag har skaffat mig en uppfattning själv om vad som ska/behövs göras men vill gärna höra vad någon "know-how" kille tycker/tror.
Symptom.
1. Vid tomgång (ca 1500rpm, AC påslagen). Förändras motorvarvtalet med till och frånslagning av kompressorn. Tidsintervallet är ca 2-3s.
2. Under körning hörs ett tydligt distinkt knäppande ljud från höger passagerarsida. intervallerna ca 2-4s. Bilen går ryckigt map. kompressorns intervaller.
3. När motorn slås av hörs ett kraftigt väsande ljud bakom instrumentpanelen. Mittåt till. Om jag ska försöka beskriva det så låter det som om en tryckbehållare som tappar sitt tryck. Kan även höra ett väsande ljud från "lådan" där kompressorn är belägen.
4. Det kommer fortfarande kyla.
Som ni kanske förstår så är det de täta till-/frånslagsintervallerna jag hakar upp mig på.
Med det i bagaget har jag några specifika frågor.
1. Jag har fått indikationer om att materialet i kondensorn böts kring -98 till ett mindre korrosionsbenägetmaterial/konstruktion. Stämmer det?
2. Vad säger TIE om reparationen kondensorbyte? Specifikt rostskyddet?
3. Hur stort läckage kan man acceptera i en klimatanläggning? Jag menar att det kommer att läcka är utom tvivel med det material som finns i bilars klimatanläggningar men hur ofta är acceptabelt att måsta fylla på?
4. Det väsande ljudet som man hör när man slår av bilen är det endast en tryckutjämning mellan låg- och högtryckssida i anläggningen? Det kan inte vara en felindikation någonstans?
5. OM, man felsöker på verkstad vad bör MINST ingå i en sådan felsökning och vad bör det kosta?
Puuh...Det var mycket text men jag hoppas att någon har ork att hjälpa mig.
// Percy