Sida 1 av 2

schimmsa magnetkoppling ecc

Postat: ons 17 maj 2006, 21:02
av HD
Går det att schimmsa om kopplingen själv?
Vad ska måttet vara?
Måste man plocka ned kylet?
Gäller en 850 turbo....Det ser trångt ut :)

Postat: tor 18 maj 2006, 12:38
av r6
tror att måttet ska va 4,3mm, kostar ca 2000 att lämna in.

Postat: fre 02 jun 2006, 20:39
av HD
Är det ingen som vet om man måste plocka bort kylet först?
Det börjar bli varmt :D

Postat: mån 05 jun 2006, 18:25
av man3en
Runt 2mm brukar de ska va! =)

Postat: mån 05 jun 2006, 18:26
av man3en
å ja.. du måste tömma systemet först.

Postat: mån 05 jun 2006, 20:50
av lennart lundberg
Hej.

Vad är problemet? Kan detta var till någon hjälp?

Har en Volvo 960 –96 som en av de tre bladfjädrarna till kopplingen ECC:n hade gått av ”skrapljud vid frikoppling = AC frånkopplad”. Jag tog bort kopplingen och tillverkade en ny fjäder av fjäderstål med rätt böj vid nitningen utan att behöva fylla upp kylsystemet med nytt köldmedel. Skrapljuder försvann.
Mitt spel är ca 1 mm vid frikoppling.
Det kanske är det olika kompressorer på Volvo 850 och 960?

Lennart 960

Postat: mån 05 jun 2006, 22:34
av CarMan
oftast är lamellen slut, så man ska inte chimsa om! byt lamell !!!

Postat: tis 06 jun 2006, 07:11
av lennart lundberg
Hej HD.

Vad har du för problem?
Varför ska du schimmsa om kopplingen eller är det något annat du menar.
Har även en Volvo 940 –91 som har gått 30 000 mil. Bytte pump vid 28 000 mil på bilen för att började att läcka köldmedel vid utgående axel. Kopplingen fungerade men kanske var sliten men det var inget som märktes funktionsmässigt. Satta din en ny Volvo original pump som jag fick till samma pris som att renovera den gamla.
PS Min Volvo 960 har gått ca 18 000 mil med samma pump.

Lennart 960

Postat: lör 10 jun 2006, 20:19
av HD
Nu var det klart.... Kopplingen hade för stort spel så när det var varm ute så den orkade inte dra....
Spelat ska vara 0,3-0,5mm men man ska inte få in 0,6mm någon stans. Man måste inte plocka ned kylet eller tömma systement....
Det är trångt så smala underarmar hade inte vart fel :lol:
Min pump har gått 25 500mil :D

Postat: sön 10 jun 2007, 13:05
av Snowroller
HD: Gjorde du schimsningen själv eller lämnade du in? Har troligtvis exakt samma problem på min V70 -00, ECC lägger av efter en halvtimma i +30C... Finns det några tips på nätet hur man schimsar själv eller har du lust att skriva en liten genomgång? :-)