Sida 1 av 2

Nån som bytt olja i lådan och märkt av nå bättre?

Postat: tis 16 maj 2006, 15:49
av Uninium
Har sett att castrol rekommenderar smx-se till lådan och den kostar 174kr på mekonomen,lådan kan vara lite trög i att få i back+1an ibland och jag har läst på forumet att det är fettet på ingående axeln till lådan som torkar ut eller liknande,iallafall har nån bytt olja och upplevt det som att det blivit bättre av det? och säljs det inte olja på tex 1-2dl flaskor när man bara kommer att behöva 2.1l i lådan? känns lite surt att behöva köpa så mkt olja extra som bara kommer att stå utan att användas sen.

Postat: tis 16 maj 2006, 18:43
av Sparkz
smx-s är bra ihop med mässing (synkringarna)
Men det om ingående axeln handlar om att lamellen kärvar på axeln, och det är utanför lådan så oljebyte hjälper inte där.

Postat: tis 16 maj 2006, 18:52
av Uninium
Att fetta in den axeln som man läst om lite hur dyrt är det att fixa?
grejar det inte själv pga ej tillgång till riktiga grejor.

Postat: tis 16 maj 2006, 18:59
av Sparkz
Jobbet är samma jobb som ett kopplingsbyte minus själva kopplingen. Men har bilen gått över 20000 så är det lika bra att sätta dit en ny koppling när lådan ändå är nere...

Postat: tis 16 maj 2006, 19:42
av Uninium
Ok,vad brukar ett byte av koppling gå på hos volvo? vild gissning runt 6000kr kanske? har för mig att dom tar drygt 2000kr för kopplingen..

Postat: tis 16 maj 2006, 20:13
av ketto
runt de priset låter troligt! Packboxbyte är ett bra alternativ oxå när lådan är nere! Vore ju tråkigt om den börjar läcka när man haft lådan nere en gång!

Postat: tis 16 maj 2006, 20:52
av Uninium
ketto skrev:runt de priset låter troligt! Packboxbyte är ett bra alternativ oxå när lådan är nere! Vore ju tråkigt om den börjar läcka när man haft lådan nere en gång!
det förmodar jag att dom gör på volvo,annars vore det lite knepigt.
Jag menar att alla som lämnar in bilarna hos dom som tex ett kopplingsbyte vet om att den ska bytas också.Åkte på en sån nit förut när jag hade en audi 80 att typ 2-3 månader efter kopplingsbytet så var den "slut" då det hade kommit olja på lamellerna.. .mindre roligt,lämnade in den på en mindre verkstad när jag bodde i vetlanda 2år.Men den vart stulen och uppbränd ett tag senare så jag behövde inte byta igen.

Postat: lör 20 maj 2006, 01:38
av Uninium
Kan nån förklara varför växlarna går i perfekt när bilen är avstängd och när den är i gång så kan det gå trögt,vad är det som gör de? oljetryck eller liknande..?

Postat: tor 01 jun 2006, 07:19
av Uninium
nån i närheten som fixar sådant här till humana priser? ev kopplingsbyte också..

Postat: tor 01 jun 2006, 13:20
av Sparkz
unlock26 skrev:Kan nån förklara varför växlarna går i perfekt när bilen är avstängd och när den är i gång så kan det gå trögt,vad är det som gör de? oljetryck eller liknande..?
Kopplingen draggar så ingående axeln snurrar med motorn. När du lägger i en växel måste synkringen bromsa upp den innan växeln går i. Prova att bromsa upp lådan med fyran och sen snabbt över till backen/ettan.