Sida 1 av 8

Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 03 jan 2012, 22:38
av segfault
Ska byta kamrem och funderar på om denna sats kan fungera till låsning av kamaxeldreven:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ar-191313/

Annars kan jag tänka mig köpa en tolk av någon, men inte för dyrt (ja naturligtvis är jag snål, annars hade jag lämnat in bilen på Volvo :D )

Bilen är en 850:i 97:a, 128HK, 10V.

Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 03 jan 2012, 22:43
av Ravi
Jag brukar klara mig utan,,,

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 03 jan 2012, 23:08
av Vojje
Sätt motorn men 1:a cylindern i övre dödläge så räcker det med att du håller koll på drevet, som knappast flyttar på sig av sig självt.

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 03 jan 2012, 23:38
av Hjulvridarn
Läs "pettsons" inlägg i den här tråden, så inser du säkert att det vara bra att ha rätt grejor! :)
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 49#p601721

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: ons 04 jan 2012, 06:18
av Vojje
Hjulvridarn skrev:Läs "pettsons" inlägg i den här tråden, så inser du säkert att det vara bra att ha rätt grejor! :)
Låt mig istället citera en annan bilguru, nämligen den eminente Bosse Bildoktor :D .

"Ställ dreven i rätt läge i förhållande till varandra. Blanda lite Plastic-Padding eller liknande spackel och lägg det i en plastpåse. Skjut in påsen med spacklet mellan dreven. Drick en kopp kaffe. Därefter har spacklet härdat och du har ett perfekt kamdrevsverktyg."

Billigt och bra 8) .

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: ons 04 jan 2012, 08:49
av *pettson*
Ett bra och gammalt trick till bilar som inte har justerbara kamdrev, men till dom som inte har justerbart så passar ju bland annat satsen från biltema utmärkt. Hursomhelst har 850s ställbara drev.
10v modellen lider lika mycket av felställd kamrem som 20v modellen och bör också användas vevaxeltolk/ kamaxeltolk till så dreven är fria att peka varhelst dom vill medans istället kammar och vev står helt korrekt. Naturligtvis är det upp till den som byter att välja metod. Jag iallafall har sett alldeles för många som inte står rätt och inte ens i den här tråden stod allt rätt när tolkarna plockades dit. Det kan tyckas att det skiljer lite men det är det lilla som gör det för gången och bränsleförbrukningen. Ska man göra nåt utan vevaxeltolken så ställs för det första ALDRIG en vitblockare på 1ans öd eftersom det är totalt fel ställe.
Markeringen visar 15 grader före öd på vevaxeldrev/oljepump. Det är dock ganska lätt att syfta in vevaxeln mot markeringen om man plockar bort remskivan.
Då är det till att tillverka en bra tolk till kamaxlarna som går in i fördelarlocksändan bara följa haynesbokens råd. 20v tolken passar inte där från biltema.

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 24 jan 2012, 17:58
av segfault
Jag går på Pettsons linje jag. Men den sats som länkas till i andra forumtråden (biltemakittet) finner jag inte. :(

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 24 jan 2012, 18:21
av oldtimersmc
Läste ett tipps för något år sedan "Byta kamrem på bilmotor:
Demontera alla kåpor, rita med en vit färgpenna, olika antal
streck på och vid flera olika kugghjul t.ex. 1 streck på gamla remmen
och låt strecket fortsätta ut på kuggen, 2 streck på nästa ställe,
och 3 streck på nästa ställe o.s.v.
Lägg sedan den nya remmen på den gamla och rita av alla märken.
Vid montering lägger du den nya remmen på samma sätt som den gamla låg.
Spänn den nya remmen så att den inte går att vrida mer än ca 45 grader."

Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 24 jan 2012, 19:36
av Ravi
Ladda ner autodata från nätet där står med hur man gör!

Re: Verktyg för låsning av kamaxeldrev (tolk)

Postat: tis 24 jan 2012, 19:57
av *pettson*
Har aldrig varit problem med att ställa 850s och 70s markeringar rätt. Problemet är att dreven är justerbara.
Det betyder att när dreven står prick rätt behöver inte kamaxlarna göra det och tro mej, dom gör SÄLLAN det, det ser man då man använder tolk.
Börjar man i andra ändan istället med kamaxeltolk så står kamaxlarna exakt rätt och så hamnar dreven där dom hamnar.

Då det är kamaxlarna som sköter ventilerna och inte dreven så inser man ganska snart vad som är viktigaste inställningen.
Idealet vore om bägge stod exakt men det går väldigt sällan att få.