Sida 1 av 3

Kardanlager till xc70

Postat: ons 21 dec 2011, 09:36
av *pettson*
Ja det det gäller 1997 till 2000 tänker jag.
Jag har försökt att bena lite i vad för delar som finns att få tag i och hur man gör för att fixa problemen.
Ocker på lagerfronten verkar ju vara nåt som man gillar, där försöker jag just nu få fram alternativ. Men jag har just blivit upplyst om att det finns 4 typer av lager.
Det är där jag inte riktigt är med. Två typer har jag varit för, därför jag är nyfiken på om det verkligen finns 4 eller om den som upplyst mej räknat in nyare kardaner dessutom.

Tidiga kardantypen där man skruvar isär kardanen med en skruv har en typ av stödlager. Det gäller kardanen som skruvad ihop och har medbringare på 95mm
Kardantypen som kom efter är drygt nån decimeter längre (ögonmått bara) och är inte ihopskruvad. Har om jag inte minns fel 85mm medbringare istället. Den har en lagertyp.
Bägge dom typerna kan jag byta stödlager på. Lagren är tyvärr dyra i nuläget, därför jag försöker knyta ihop det med en bättre leverantör.

Det verkar gå att få tag i både knutkors och knutar till ändarna till bägge sorterna på öppna marknaden. Men även här måste jag försöka fastställa hur många typer det finns. Två sorter.. eller 4.

Två typer nedan, vänstra är den kortare och har skruvad delning.
Bild

Re: Kardanlager till xc70

Postat: ons 21 dec 2011, 18:47
av Tomas88
Flyttar tråden till modellspecifik kategori.

Re: Kardanlager till xc70

Postat: tor 22 dec 2011, 20:53
av goransson89
Jag har bara sett 2 olika :)

Re: Kardanlager till xc70

Postat: fre 23 dec 2011, 11:05
av Pxu
*pettson* skrev: Lagren är tyvärr dyra i nuläget, därför jag försöker knyta ihop det med en bättre leverantör.
Vad kostar dessa, och vad har dom för nr? (alltså numren på själva lagren)

Re: Kardanlager till xc70

Postat: fre 23 dec 2011, 12:50
av *pettson*
Pxu skrev:
*pettson* skrev: Lagren är tyvärr dyra i nuläget, därför jag försöker knyta ihop det med en bättre leverantör.
Vad kostar dessa, och vad har dom för nr? (alltså numren på själva lagren)
Själva lagren kostar drygt en hundring stycket, bland annat 6005-2RSH/c3. Då pratar vi om SKF explorer serien. Men eftersom det är fastvulkat i en plåthållare som gör att det blir unikt för bilen, så blir det plötsligt en maskinreservdel som kostar drygt mellan 1400 och 2700kronor idag.
Jag har hittat en leverantör jag väntar på ska bekräfta. Då handlar priset om dygt 600kr stycket istället. Men som vanligt så är det inte så noga med att ha bråttom med att återkomma..

Notera att jag är inte på jakt för att sälja delar. Det är för omständigt nämligen, jag kan inte ligga på lager med 2 sorters lager och två sorters knutar plus att jag bör ha sådär 20 av varje minst, sen är det åtgång ett tag och sen inget och så blir det en våg igen osv, det blir alltid bök med saker som kan vara fel från böjan och saker som monterats fel eller blivit fel på under monteringen som folk vill lämna tillbaka.
Jag är på jakt så att jag ska kunna renovera billigt på rätt sätt, för den som vill ha det fixat, och ta ansvar för det jag renoverat istället.

Re: Kardanlager till xc70

Postat: lör 24 dec 2011, 18:41
av Henke3
Det finns 3 kardanaxlar till årsmodell 97-00
Typ 1 är som du skriver den vänstra på din bild, ihopskruvad. årsmodell 97 till halva 98.
Typ 2 för årsmodell resten av 98 samt hela 99 kan vara den högra på bilden
Typ 3 för årsmodell 00 , skillnaden mellan typ 2 och typ 3 är just
mellanlagret och kan vara svår att se på bild om du inte har bägge bredvid varandra.
Svetsmuttrarna sitter tätare ihop på typ 3 (samma lagerhållare används även i P2 00-02).
Sen skriver du att spårkullagret är fastvulkat vilket det inte är, det är ipressat i hållaren som har en
fastvulkad stålring runt lagerläget för att förstärka.
Din metod du har tagit fram för att byta lager + hållare på typ 2 funkar även på typ 3, om du
bara får tag på sådana hållare.
Om du kan få tag i spårkullager med multipeltätning i samma storlek som Volvos enkeltätade (kolla
kinesiska CW exempelvis) så slipper du att få reklamationer pga rost i lagret.
Vad gäller knutar så finns det som std 2 typer av CV knutar, alla typ 1 har en och samma knut, typ 2 och 3
har en annan knut. Samma sak för mittenknuten, typ1 har en modell med låsringar, typ 2 och 3 en annan modell
som är faststukad.
Dock har Volvo som reservdel för typ 2 och 3 en komplett axel som har en annan leverantörs CV-knutar monterade
vilket ställer till det för dig vid renovering då de inte har samma innersplines.
Hoppas denna info underlättar för dig.

Re: Kardanlager till xc70

Postat: lör 24 dec 2011, 21:19
av *pettson*
Jag tackar för informationen. Skönt att få en del bekräftat.
Lagret som på bilden är till höger. Alltså den tunna. Finns i två varianter som jag sett. En som har löst lager med större kanter, precis som du säger. En som har lagret fastvulkat istället, en modell från indien eller kina (bägge har) som är den vulkade och en ifrån Usa med löst lager. Den jag tittar på och vill få bekräftad är modellen med löst lager.

Knutarna vet jag inte är samma till renoverade kardaner som till en orenoverad, det hade volvo information om. Men det till trots så finns dom i vårt grannland England i ett jättersortiment att välja och vraka ur. :-)-)

Re: Kardanlager till xc70

Postat: sön 25 dec 2011, 01:38
av Henke3
Bara en rättelse, det finns inga renoverade axlar av modellen till höger, alltså typ 2 eller 3, på Volvo.
Enbart typ 1 säljs renoverad. De axlar av typ 2 eller 3 som Volvo säljer är alla nytillverkade, var från början med samma fabrikat på knutarna som då de gick i produktion, senare byttes till ett annat fabrikat.
Intressant att vissa säljer lagerhållare med fastvulkat spårkullager, har inte sett detta tidigare.

Re: Kardanlager till xc70

Postat: tis 27 dec 2011, 05:50
av Pxu
*pettson* skrev:Notera att jag är inte på jakt för att sälja delar. Det är för omständigt nämligen, jag kan inte ligga på lager med 2 sorters lager och två sorters knutar plus att jag bör ha sådär 20 av varje minst, sen är det åtgång ett tag och sen inget och så blir det en våg igen osv, det blir alltid bök med saker som kan vara fel från böjan och saker som monterats fel eller blivit fel på under monteringen som folk vill lämna tillbaka.
Jag är på jakt så att jag ska kunna renovera billigt på rätt sätt, för den som vill ha det fixat, och ta ansvar för det jag renoverat istället.
Jodå jag vet att du sätter en ära i att kunna göra ett gott hantverk till skäligt pris, inte tvärtom som är ack så vanligt idag när det viktigaste anställningskriteriet tycks vara att man är trevlig och sätter kunden främst som det så fint kan heta, själva meket är inte så noga.
Ang. lagret tänkte jag att det kanske var ett dyrt (typ 1000-2000kr i lagerbutiken) speciallager som annars var lätt att byta, ibland kan jag stöta på såna lager till mycket vettigare pris som originaldel (med exempelvis ett GM partnr), hur otroligt det än kan låta.

Re: Kardanlager till xc70

Postat: tis 03 jan 2012, 20:24
av stänkarn
har precis samlat på mig en kardan av varje typ till min v70 awd. Så när jag plockade ner min och la den bredvid den anadra så såg jag att den är längre en den jag köpt( den vänstra på din bild). Surt sa räven.
Vad är de som är längre i xc70 som den vänstra kardan är till? Den kardanen känns ju "skapligt" lätt att renovera gummi och lager på. Så den skulle man ju vilja köra med. Men då krävs det ju att man kan byta det som skiljr mellan v70 och xc70?