Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår så åkte jag från jobbet till västerhaninge, ca 30min körning, efter att jag kommit ut från affären (tog ca 5min) så starta jag bilen som vanligt och den blödrande lite för att sen lägga av och varje gång jag provade så höll den igång mindre och mindre, jag tog en 15 minuters paus och komm tillbaka och då höll den igång ca 8 sek innan den la av.
Trycker jag på gasen så tvärdör den och tidigare under dagen hade jag bilen kopplad till motorvärme och den har startat hur bra som helst hela tiden

Har provat ta bort polerna och inget resultat, när jag däremot bytte ut säkringarna till insprutningen etc i den lilla lådan så vill den inte ens starta längre och pumpen låter ingenting, men jag var oxå och kände på soppafiltret så det kanske hade en bidragande orsak till att den helt plötsligt vägrade att starta

Kan det vara Bränslerelät, tomgångsmotorn, Pumpen, Styrboxen, Antennringen ? Hur är startspärren kopplad till pumpen och hur löser man det ?

Bilen är en automat och ska försöka att bogsera den hem ca 3 mil. kan det vara Farligt ? står max 30km i beskrivningen
Senast redigerad av 7 jezper, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jezper
Märkligt.
Jag ringde min bror som kom förbi och jag berättade vad som hänt och vad jag läst här om startspärr, Han tog och nollställde larmet och vips drog bilen igång, fast nu med Tracs off och ABS lampan lysande, samt att hastighetsmätaren inte fungerade (kanske pga att jag lyft på nästan alla säkringar och relän under motorhuven och något är knas där ?)
Passade samtidigt på att byta batteri.

Det tråkiga är att när jag kom hem och stängde av den för att sen provstarta den, så var det samma problem igen.

Jag undrar nu om
1 Har jag något el-fel
2 Larmfel
3 vad har immobilizern med larmet att göra ??
Användarvisningsbild
av jezper
Tråkigt att ingen vill/kan svara på mitt problem, har förstått att det är känslig fråga.

Åkte till Volvo och köpte ny Antennring för 420:- dock utan resultat.
Kan min imobilizer eller larmet vara trasigt ?
När jag låser bilen så går centrallås och larm på, men bilen vägrar att starta och bränslepumpen hör jag ingenting ifrån. som jag skrev i tidigare meddelande så startade bilen efter att brorsan nollställt larmet med att vrida 5ggr på tändningen och sen hålla in UNLOCK i tio sek.
Det fungerade tydligen bara en gång och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till.

Vart sitter imobilizern ? skulle vilja kolla kopplingarna och se om den får ström, ska testa kablarna till bränslepumpen och se om jag får ut något värde därifrån också.

:cry:
Användarvisningsbild
av jezper
Alfredo skrev:Bänslereläet Borde man höra om det slår till, också soppa pumpen ska höras.
Hej.
Bränslereläet klickade först till en gång och halv sek efter ett litet klick. Bränslepumpen hörs inte överhuvudtaget.

ss Larm eller Imobilizer problem tror jag därför att det är pga min ovanstående beskrivning när bilen startade en gång.

Tack för att du svarade :)
Användarvisningsbild
av jezper
Alfredo skrev:Bränslepumpen ska höras tydligt 10 sekunder.
Japp och den är stendöd :( låg tom med örat på pumpen när brorsan vred på tändningen och den var helt tyst :x
Användarvisningsbild
av Vojje
jezper skrev:
Japp och den är stendöd :( låg tom med örat på pumpen när brorsan vred på tändningen och den var helt tyst :x
Jag tror faktiskt inte att larmet/startspärren är problemet.

Börja med att antingen kolla att pumpen får ström eller demontera pumpen och undersök den.
Den kan kärva och ha svårt att börja snurra.
Användarvisningsbild
av jezper
Vojje skrev:
jezper skrev:
Jag tror faktiskt inte att larmet/startspärren är problemet.

Börja med att antingen kolla att pumpen får ström eller demontera pumpen och undersök den.
Den kan kärva och ha svårt att börja snurra.
Ok jag ska prova att kolla spänningen till kablarna först innan jag börjar riva upp den, men anledningen till att jag tror Larm/startspärr är just att vi fick igång den och sen gick den hur fint som helst tills jag stängde av bilen efter 4 mil för att provstarta.

Men visst kan det vara pumpen som gått sönder ?
Sönder, eller att det kommit smuts i den som gör att den går tungt och har svårt att starta.
Om pumpen väl startar går den tills du stänger av bilen.
Jag misstänker att det var en slump, möjligtvis i samband med upprepade tillslag av tändningen (5ggr) som lösgjorde pumpen den gången. Det är bara att hoppas på det, eftersom det är betydligt lättare att fixa pumpen själv än startspärr/larm problem.

Blev ganska mycket tjockare :x Kanske ä[…]

.. Har också kontrollerat att bränsle[…]

Nästa elbil från Volvo?

Han sa nåt om ”den smartaste Volvon hi[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]