Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#42064
Hej,

Jag går i tankarna att köpa en volvo 850 och har en budget strax under 20tkr.

Blocket listar en hel del bilar i vad som verkar ok skick till det priset, och just modellen verkar vara en väldigt fin bil i den prisklassen.

Ex:
http://www.blocket.se/vi/8144364.htm?ca=13_s

Eftersom jag i övrigt är väldigt okunnig om volvo (och bilar i allmänhet) så undrar jag om ni kunde lista några punkter för vad jag ska tänka på vid ett begagnatköp?

Ex.
- Var ska jag oroa mig för rost?
- Vilka utbytesdelar ska jag ta en extra titt på?
- Vilka (o)ljud ska jag hålla uppkik efter, och vad innebär de?
- Vilka är de riktigt stora (alltså kostsamma) fällorna?
- Med mera...?
#42067
Bakluckan har en tendens att rosta! Samma sak me skärmkanterna vid badörrarna! Likaså innanför bakdörrarna nere vid tröskeln!

Lyssna efter klonk ljud i framvagnen,kan va krängningshämmarstag som e dåliga eller övre lagret i fjäderbenstornet!
brukar bli klapperljud! Åk på en lite smådålig väg eller farthinder brukar räcka oxå så hörs de när du provkör...

Den stora kostsamma fällan är väl enligt mig packboxen mellan motor/växellåda,ingen billig historia (5000-10000 kr beroende verkstad)
Billigare me en hjälpsam kompis som kan bilar....

AC ska kyla bra! (Om du nu ska ha AC)

Brukar bli ett "vinande" ljud oxå från en löprulle me åren,sitter under generatorn,den remmen driver (AC-kompressor) generator och servopumpen

(Vattenpumpen drivs av kamremmen)

nån annan får gärna fylla på listan!
av Perra N
#42068
Koppling, kamrem, oljeläckor, bromsar, dåliga krockreparationer m.m.
Alla dessa grejer kan kosta mycket pengar. Om jag vore dig skulle jag nog köpa en billigare bil än en 850, och sedan ha pengar kvar om något skulle gå sönder.
av vanten06
#42077
Ursäkta om ja lånar tråden lite men ja har ett vinande ljud på min 850 GLE 93, är det någon som vet va remmen eller va de nu va heter och om det är dyrt å svårt att laga??
av _Danneman_
#42079
Här fylls det på - tackar :)

Några undringar:

Ketto:
--------
- ROST: Det låter som den värsta rosten angriper själva chassit, men att viktigare saker i underredet m.m. klarar sig ganska bra. Har jag fått rätt uppfattning?

- PACKBOX: Finns det några specifika symptom som avgör om den är pajj? Eller räcker det med att ta en titt på den? (kommer jag ens åt den utan några ingrepp i bilen?)


Perra N:
----------
- KOPPLING & BROMSAR: Är detta något specifikt dåligt för just denna bilmodell, eller menar du rent allmänt att dåliga bromsar/koppling innebär en stor kostnad?


Är det rimligt att anta att man får lägga ner i genomsnitt 3000 kr i service/reparationer per år, eller vad ska jag räkna med?
Användarvisningsbild
av ketto
#42101
_Danneman_ skrev:Här fylls det på - tackar :)

Några undringar:

Ketto:
--------
- ROST: Det låter som den värsta rosten angriper själva chassit, men att viktigare saker i underredet m.m. klarar sig ganska bra. Har jag fått rätt uppfattning?

- PACKBOX: Finns det några specifika symptom som avgör om den är pajj? Eller räcker det med att ta en titt på den? (kommer jag ens åt den utan några ingrepp i bilen?)


Perra N:
----------
- KOPPLING & BROMSAR: Är detta något specifikt dåligt för just denna bilmodell, eller menar du rent allmänt att dåliga bromsar/koppling innebär en stor kostnad?


Är det rimligt att anta att man får lägga ner i genomsnitt 3000 kr i service/reparationer per år, eller vad ska jag räkna med?

Bilen är bra underredsbehandlad från början! Bakluckan och sånt där de finns skarvar ska man kolla på!

Packboxen ser du inte utan att ta ner växellådan och kopplingen tyvärr...
Men de finns en liten springa under växellådan och där kan man se om de har eller droppa(t)r olja!
av _Danneman_
#42134
Ok, får hålla utkik efter oljedropp.

Finns det någon bra schematisk bild av volvo 850 och dess motor/delar på nätet nånstans (kankse ur någon handbok el. dyl)? Har letat febrilt men inget bra hittat. Vore bra att ha en lite bättre uppfattning om bilens uppbyggnad innan man ger sig på att köpa en...

Undrar dessutom över skillnaderna mellan modellerna som finns, glt och gle.
av Ricaro
#42146
Har en instruktionsbok på engelska för volvo 850. PM:a en mailadress så kan jag maila över den.
av _Danneman_
#42158
Tack Ricaro, jag har precis pm'at dig :)
av Perra N
#42341
_Danneman_ skrev:Här fylls det på - tackar :)

Några undringar:

Ketto:
--------
- ROST: Det låter som den värsta rosten angriper själva chassit, men att viktigare saker i underredet m.m. klarar sig ganska bra. Har jag fått rätt uppfattning?

- PACKBOX: Finns det några specifika symptom som avgör om den är pajj? Eller räcker det med att ta en titt på den? (kommer jag ens åt den utan några ingrepp i bilen?)


Perra N:
----------
- KOPPLING & BROMSAR: Är detta något specifikt dåligt för just denna bilmodell, eller menar du rent allmänt att dåliga bromsar/koppling innebär en stor kostnad?


Är det rimligt att anta att man får lägga ner i genomsnitt 3000 kr i service/reparationer per år, eller vad ska jag räkna med?
Kopplingen är dyr att byta på 850 och är bromsarna slut, är det ganska dyrt oavsett bilmodell.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]